خدمات مقاله

خدمات ترجمه

خدمات ویراستاری

خدمات کتاب

ثبت سفارش

درباره ما

مقاله ISI چیست؟

انتشار 23 فروردین 1397
مطالعه 4 دقیقه

موسسه اطلاعات علمی ( Institute for Scientific Information ) پایگاه اطلاعاتی ISI مرکزی برای فهرست نمودن و پوشش دادن جامعترین و معتبرترین مجلات علمی منتشره در دنیا به منظور تبادل اطلاعات میان پ

مقاله ISI چیست؟

اینکه یک مجله برای همیشه در لیست مجلات ISI قرار داشته باشد، ثابت نیست. ممکن است یک مجله در یک بازه زمانی جز مجلات ISI باشد ولی بعد از مدتی به علت کاهش بار علمی مجله از لیست مجلات ISI خارج شود. در حال حاضر بیش از ۱۶۰۰۰ مجله٬ در لیست ISI قرار دارند. هر ساله ۲۰۰۰ مجله جدید مورد ارزیابی قرار می گیرد و حدود ده درصد آنها به لیست ISI اضافه می شوند. برای قرار گرفتن در لیست مجلات ISI رعایت استاندارهای پایگاه استنادی ISI ضروری می باشد. ازجمله عوامل مورد ارزیابی و رعایت استانداردهای بانک اطلاعاتی ISI ، کمیته علمی منتخب مجله، تنوع بین المللی مقالات چاپ شده در آن، نشر به موقع مجله و جایگاه نشرآن می باشد.

این موارد به تنهایی مورد ارزیابی قرار نمی گیرد بلکه یک ارزیابی کلی از تمامی جوانب انجام می پذیرد و امتیاردهی می شود. از جمله مواردی که در ارزیابی مجله مورد توجه قرار دارد این است که عنوان مقالات، چکیده و کلمات کلیدی باید به زبان انگلیسی باشد. همچنین توصیه می شود که منابع نیز به زبان انگلیسی نوشته شوند. اگر چه اطلاعات علمی مهم به تمامی زبانها به چاپ می رسد اما موارد ذکر شده باید به زبان انگلیسی باشد تا تحت داوری و ارزیابی ISI قرار بگیرد. داوری علمی و تخصصی مقالات چاپ شده در مجله توسط داوران نام آشنای علمی از جمله عمده ترین موارد مورد توجه ارزیابی کنندگان می باشد که گویای اعتبار و غنای علمی مجله است. 

ضریب تاثیر یا Impact factor چیست؟ 

این عامل همه ساله توسط ISI برمبنای ارجاعات به هر یک از مجلات علمی آن محاسبه می شود و نتیجه در گزارشات ارجاع مجله یا Journal Citation Reports یا به اختصار JCR ٬ منتشر می شود. این ضریب٬ نه برای مقاله یا نویسنده٬ بلکه برای مجله محاسبه می شود. محاسبه برمبنای یک دوره سه ساله صورت می گیرد. فرضا اگر در سال ۸۴ جمعا ۴۰ ارجاع به یک مجله صورت گرفته باشد و در آن مجله در سال ۸۲ تعداد ۲۶ مقاله و در سال ۸۳ تعداد ۲۴ مقاله چاپ شده باشد٬ ضریب تاثیر آن مجله٬ از تقسیم ۴۰ بر ۵۰ به دست می آید که ۸/۰ است. یعنی به طور متوسط٬ هر مقاله آن نشریه ۸/۰ مرتبه مورد استناد مقالات دیگر قرار گرفته است. 

ISI بودن یک مجله را چگونه تعیین کنیم؟ 

از انجایی که تعداد مجلات زیاد است و همچنین ISI بودن یک مجله نیز همیشگی نیست، بهترین راه٬ مراجعه به سایت تامسون رویترز است.
هر نشریه با هر امتیاز علمی در کشور چاپ شود، در صورتی که ضریب تأثیرش صفر باشد، در این پایگاه قرار نمی گیرد. متأسفانه، در حال حاضر تمامی نشریات ایرانی دارای ضریب تأثیر صفر بوده و جایی در این پایگاه ندارند. 

ارجاع به خود یا self citation چیست؟ 

اگر منابع ذکر شده در مقاله٬ پژوهش نویسندگان خود مقاله باشد٬ این کار از ارزش مقاله می کاهد زیرا جنبه بین المللی بودن آن را ضعیف می کند. درجه ارجاع به خود مجلات ISI معمولا کمتر از ۲۰٪ می باشد.  

معیار اصلی ورود مجلات به نمایه های سه گانه ISI چیست؟ 

بر اساس قانون تجمع گارفیلد، متون هسته برای تمامی رشته های علمی بیش از 1000 مجله نیست. همچنین مطالعه ای از سوی گارفیلد بر روی پایگاه اطلاعاتی  Science Citation Index  نشان داده است که 75% ارجاعات در کمتر از 1000 عنوان مجله بوده است. 

پيوستن پايگاه استنادي علوم ايران به ISI 

رئيس کتابخانه منطقه اي علوم و تکنولوژي گفت: پيوستن ISC به ISI با هدف افزايش سهم توليدات علمي ايران در جهان در نشستي با حضور مسئولين ISI در کتابخانه منطقه اي بررسي شد. با توجه به اينکه تمامي خصوصیات ISI در ISC نيز وجود دارد، کتابخانه منطقه اي علوم و تکنولوژي شيراز که متولي ايجاد ISC ( پايگاه استنادي علوم و تکنولوژي ) در کشور است، براي درج شدن مجلات بيشتري به زبان فارسي در ISI و ايجاد ارتباط بيشتر ISC با ISI در تلاش است. 
با برقراري پيوند علمي ميان ISI و ISC شناسايي علم به زبان فارسي در سطح بين المللي بيشتر مي شود و سهم ايران از توليدات علمي دنيا بيشتر خواهد شد . هم اکنون بيش از 6 هزار مقاله توسط مجلات معتبر در ISC به چاپ می رسند اما انعکاس اين توليدات علمي در سطح بين المللي دیده نمی شود که با درج تعدادي از مجلات در ISI بازتاب علمي ايران در جهان بيشتر مي شود . 
وي با بيان اينکه هم اکنون 25 مجله ايراني توسط ISI شناسايي شده و نمايه مي شود، افزود: در حال حاضر تلاشمان بر اين است تعداد به 500 مجله افزايش يابد . مسئول راه اندازي ISC در ايران با بيان اينکه ايران چهارمين کشور داراي مطالعات استنادي علوم بر پايه ISI است، گفت: کشورهاي ژاپن و چين نيز توانسته اند مجلات خود را به همين روش در ISI درج کنند . 
گفتني است کتابخانه منطقه اي علوم و تکنولوژي شيراز چندي پيش مأمور راه اندازي پايگاه استنادي علوم ايران و جهان اسلام شد و اين مرکز هم کانون در تلاش براي سنجش توليدات علمي در کشورهاي اسلامي، رتبه بندي نشريات کشورهاي اسلامي، توليد نمايه استنادي علوم کشورهاي اسلامي به منظور توسعه ISC در ميان تمامي کشورهاي اسلامي و پيوند دادن ISC به IS I است. 

موسسه علمی پژوهشی اشراق با بیش از 5 سال سابقه در زمینه چاپ مقالات در نشریات معتبر با ضریب تاثیر مثبت همواره با ارائه خدمات حرفه ای و تخصصی  و مشاوره های تخصصی رایگان در خدمت پژوهشگران بزرگوار است.
موسسه اشراق، مسیر چاپ مقاله در مجلات مورد تایید وزارت علوم را برای پژوهشگران و محققین  هموار می سازد و با ارائه خدمات ترجمه، فرمت بندی و مشاوره رایگان در خصوص انتخاب مجله مناسب، آنها را یاری می رساند.
برای ثبت سفارش میتوانید با شماره های 09149724933 و یا 04133373424 با کارشناسان موسسه تماس حاصل نمایید و از مشاوره آنها بهره مند شوید و یا درخواست خود را از طریق ایمیل  isiisc2011@gmail.com  ارسال نمایید تا مشاور های مورد نیاز برای شما ارائه شود.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
اجباری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
اجباری

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
بازدیدکننده
تیم پشتیبانی
4 سال پیش
در پاسخ به:
باسلام. مقاله ای کامل و ...در زمینه " مدیریت کیفیت فراگیر و نواوری"؛ میخواستم در یک ژورنال (فری) " ای اس ای" و " ای اف" دار چاپ بشه. لطفاهزینه اش چند میشه؟ با سپاس
سلام وقت بخیر هزینه و مدت زمان پذیرش مجلات مختلف متفاوت است .می توانیم مجلات مرتبط با مقاله شما را با تمامی شرایط زمانی و مالی خدمتتان معرفی کنیم .جهت معرفی مجلات مرتبط با مقاله ، لطفا عنوان و چکیده مقاله ، تخصص ، مقطع ، دانشگاه ، هدف از چاپ را از طریق ایمیل ارسال فرمایید . باتشکر . isi.eshragh@gmail.com 09911851170 بهراد @eshrag_company
بازدیدکننده
علیرضا
4 سال پیش
باسلام. مقاله ای کامل و ...در زمینه " مدیریت کیفیت فراگیر و نواوری"؛ میخواستم در یک ژورنال (فری) " ای اس ای" و " ای اف" دار چاپ بشه. لطفاهزینه اش چند میشه؟ با سپاس


خدمات موسسه انتشاراتی اشراق