خدمات مقاله

خدمات ترجمه

خدمات ویراستاری

خدمات کتاب

ثبت سفارش

درباره ما

چگونه ارقام و جداول را در مقاله بکار ببریم؟

انتشار 23 خرداد 1397
مطالعه 3 دقیقه

زمانی که می خواهیم شروع به نگارش یک مقاله علمی نماییم در اولین مرحله چه کارهایی را باید انجام دهیم؟

چگونه ارقام و جداول را در مقاله بکار ببریم؟

گاهي با داده هاي زيادي سروكار داريم كه مرتب سازي و فيلتركردن نمي تواند نياز ما را برطرف سازد. براي تحليل و كار با چنين داده هايي نيازمنديم كارهاي پيچيده تري را انجام دهيم. به عنوان مثال، داده ها را در ترازهاي مختلف طبقه بندي كنيم و تجميع آنها را داشته باشيم، ليستهاي داده ي مستقل را كه داراي داده ي مشترك اند با هم تركيب كنيم، در كاربرگ مورد نظر خود به دادههاي ثبت شده در كاربرگهاي ديگر و يا فايلهاي اكسل ديگر دسترسي داشته و از آنها براي تحليلها استفاده كنيم. يكي از راههاي تجزيه و تحليل داده ها و مقايسه هاي آماري، ترسيم نمودارها براساس داده هاي موجود است. ميتوانيم داده هاي تلخيص شده را به صورت نموداري و گرافيكي نمايش دهيم.

 ارقام و جداول را آماده کنید

به یاد داشته باشید که "یک رقم ارزش هزار کلمه است." از این رو، تصاویر، از جمله ارقام و جداول، کارآمدترین روش برای ارائه نتایج شما هستند. داده های شما نیروی محرکه کاغذ هستند، بنابراین تصاویر شما بسیار مهم هستند!

چگونه مي توانيد اطلاعات خود را به عنوان جداول يا ارقام ارائه دهيد؟ به طور کلی، جداول نتایج تجربی واقعی را ارائه می دهند، در حالیکه ارقام اغلب برای مقایسه نتایج تجربی با کارهای قبلی یا با مقادیر محاسباتی / نظری (شکل 1) استفاده می شوند.

Figure 1. An example of the same data presented as table or as figure. Depending in your objectives, you can show your data either as table (if you wish to stress numbers) or as figure (if you wish to compare gradients). Note: Never include vertical lines in a table.

شکل 1: یک مثال از داده های مشابه به عنوان جدول یا به عنوان شکل ارائه شده است. با توجه به اهداف خود، می توانید داده های خود را به عنوان جدول (اگر شما مایل به مقایسه اعداد) و یا به عنوان شکل (اگر شما مایل به مقایسه شیب ها) نشان می دهد. نکته: خطوط عمودی را در یک جدول قرار ندهید. نباید تصاویر، اطلاعاتی را که در جای دیگری در دستنوشته شده است، کپی کنید.

عامل مهم دیگر: افسانه های شکل و جدول باید خود توضیحی باشد (شکل 2).

Figure 2. In a figure or table, all the information must be there to understand the contents, including the spelling out of each abbreviation, the locations mentioned in the text and coordinates.

شکل 2. در یک شکل یا جدول، تمام اطلاعات باید وجود داشته باشد تا مطالب را درک کنند، از جمله استفاده از کلمات اختصاری، مکان هایی که در متن و مختصات ذکر شده است.

  • هنگام ارائه جداول و ارقام خود، دقت نمایید چون ظاهر آنها بسیار مهم می باشد. و بیشتر توجهات را به خود جلب می کند.
  • اجتناب از قطعه های شلوغ (شکل 3)، با استفاده از تنها سه یا چهار مجموعه داده در هر شکل؛ از مقادیر انتخاب شده استفاده کنید.
  • در مورد نمودارها، به برچسب محور مناسب توجه کنید.
  • هرگز از جداول طولانی خسته کننده (مانند ترکیبات شیمیایی سیستم های امولسیونی یا فهرست گونه ها و فراوانی) استفاده نکنید. بلکه از جدول صرفا برای یک توضیح تکمیلی استفاده نمایید.
  • اگر از عکس ها استفاده می کنید، توجه نمایید که هر کدام از تصاویر یک مارکر یا مقیاس کیفیت حرفه ای در یک گوشه خود داشته باشند.

Figure 3. This is an example of how to best present your data. In the first figure (left), data are crowded with too many plots. In the second figure (right), data are separated into two datasets, and plots show gradients, which can be useful for discussion.

شکل 3: این نمونه ای از چگونگی ارائه داده های شما به بهترین شکل است. در شکل اول (سمت چپ)، داده ها با نقاط بیشماری پر شده اند. در شکل دوم (راست)، داده ها به دو مجموعه داده ها تقسیم می شوند و قطعه ها نشان می دهد که شیب، که می تواند برای بحث مفید باشد.

در عکس ها و ارقام، هنگامی که نیاز دارید تا آن را برای ارسال چاپ ارسال کنید، از رنگ های مختلف استفاده کنید. اگر سبک های مختلف خط بتواند معنی نمودار را روشن کند، هرگز از رنگ ها و دیگر جلوه ها استفاده نکنید. البته این حالت برای مجلات آنلاین اعمال نمی شود. برای بسیاری از نشریات، شما می توانید اشکال و نمودار رنگی را برای نسخه آنلاین مجله و پی دی اف، و فرم سیاه و سفید را برای مجله چاپی ارسال نمایید.(شکل 4).

Figure 4. An example of the use of color and black and white, for the same data, using the dataset in Figure 1.

شکل 4: مثال استفاده از رنگ های مختلف و حالت سیاه و سفید برای داده های مشابه  

یکی دیگر از مشکلات رایج، سوء استفاده از خطوط و هیستوگرام ها است. خطوط پیوسته در داده ها تنها هنگام ارائه سری زمانی یا داده های نمونه ها استفاده شوند. با این حال، هنگامی که هیچ ارتباطی بین نمونه ها وجود ندارد یا شیب وجود ندارد، باید از هیستوگرام استفاده شود (شکل 5).

Figure 5. Example on the use of lines (top left, for time series; lower left for gradients) and histograms (right). Figures on the lower left and right are presenting the same data: the left should be used in the case of gradients (e.g., a latitudinal transect), and the bar format if there is no gradient.

شکل 5. مثال در استفاده از خطوط (سمت چپ بالا، برای سری زمانی؛ پایین سمت چپ برای شیب) و هیستوگرام (راست). ارقام در نمودارهای پایین، داده های مشابهی را ارائه می دهند: سمت چپ پایین در موارد شیب دار ارائه می شود و فرمت نوار در صورت عدم وجود شیب (شکل سمت راست) استفاده می شود. 

گاهی فونت های تصاویر و یا نمودارها ممکن است برای مجله بسیار کوچک باشد و یا برای خوانندگان غیر قابل خواندن باشد. شما باید این موارد را در نظر بگیرید و تغییرات لازم را اعمل کنید. (شکل 6).

Figure 6. Example of the small fonts used when preparing a draft. The first figure shows charts where the numbers are illegible, compared to the second figure, where they are large enough to read.

شکل 6 مثال از فونت های کوچکی که هنگام تهیه پیش نویس استفاده می شود. شکل اول نمودارهایی را نشان می دهد که در آن اعداد غیر قابل خواندن هستند، در مقایسه با رقم دوم، جایی که آنها برای خواندن به اندازه کافی بزرگ هستند. در نهایت، شما باید با استفاده از اعشار، خطوط و غیره توجه کنید.

استفاده نادرست از خطوط، تقسیم دهندگان (استفاده از همیشه نقطه ها، بدون علامت) و موقعیت واحد و در مقابل استفاده مناسب از یک جدول (شکل 7).

Figure 7. Inadequate use of lines, number of decimals, decimal separators (use always dots, not commas) and position of units (above) and its adequate use (below) for a more clear table.

 شکل 7. استفاده ناکافی از خطوط (پایین) و استفاده مناسب از آن (در بالا) در قالب یک جدول.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
اجباری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
اجباری


خدمات موسسه انتشاراتی اشراق