خدمات مقاله

خدمات ترجمه

خدمات ویراستاری

خدمات کتاب

ثبت سفارش

درباره ما

بیانیه پایان نامه چیست؟

انتشار 20 فروردین 1396
مطالعه 4 دقیقه

هدف از نوشتن بیانیه پایان نامه چیست؟

بیانیه پایان نامه چیست؟

 

نگارش پایان نامه یکی از استرس زا ترین مراحل در طی تحصیل هر دانشجویی است.دانشجو بعد از انتخاب موضوع پایان نامه ی خود،بیانیه ای در مورد پایان نامه ی ای که قرار است روی آن کار کند ،بنویسد.به بیان دیگر،پاراگراف یا جمله ای که در مورد کلیات پایان نامه نوشته می شود و باعث ایجاد انگیزه خواندن پایان نامه در خواننده می شود بیانیه ی پایان نامه گفته می شود.

بیانیه پایان‌نامه

بیانیه پایان‌نامه جمله ای استثنایی است در مورد موضوعی خاص که قصد انجام آن را دارید.هر مقاله ی نوشته شده بایستی یک نقطه ،ایده یا پیام اصلی داشته باشد.بیانیه ی پایان نامه در یک یا دو جمله و بر روی ایده ی اصلی پایان نامه تمرکز می کند و تعیین کننده ی هدف اصلی مقاله است.بیانیه بایستی عنوان مقاله را دربربگیرد و به خواننده بگوید که مقاله یا پایان نامه در مورد چیست؟ و خواننده باید متوجه شود نظر نویسنده در مورد موضوع نوشته شده چیست. پس برای نگارش  بیانیه پایان نامه بایستی موضوع پایان نامه کاملا مشخص شده باشد.

 

موارد مهم در نوشتن یک بیانیه پایان نامه خوب:

  • جلوگیری از نوشتن بیانیه پایان نامه در وسط یا اواخر پایان نامه
  • در بیانیه پایان نامه بایستی ازعبارات خاص استفاده گردد و کلمات مبهم نباشند.
  • جلوگیری از موضوعات تکراری و بدون ایده ی جدید
  • بحث برانگیز بودن بیانیه ی پایان نامه
  • بیان طرح کلی و واضح از پایان نامه
  • استفاده از کلماتی که در ذهن دارید و اجتباب از نقل قول

 

هدف از نوشتن بیانیه‌ای پایان‌نامه چیست؟

هدف اصلی از نوشتن بیانیه ی یک پایان نامه،اعلام موضوع و توضیحاتی در مورد موضوع  وایجاد انگیزه در خواننده برای خواندن ادامه ی مقاله است.چون بیانیه ایده ها و هدف مقاله را مطرح می کند. در بعضی مواقع قسمتهای اول مقاله ای را مطالعه می کنیم ولی متوجه موضوع اصلی مقاله و موضع نویسنده در مورد موضوع مقاله نمی شویم در این مواقع وجود بیانیه باعث می شود پاسخ سوالات مبهمی که در ذهن داریم آشکار شود و نسبت به خواندن ادامه ی مقاله راغب تر باشیم.

 

چه چیزی باعث قوی شدن بیانیه ی پایان نامه می شود؟

  1. هنگامیکه بیانیه ای به توضیح و استدلال همه ی پاراگراف های مقاله بپردازد.
  1. بیانیه باید اثبات کند :یعنی یک صرفا یک جمله در مورد موضوع نباشد و با شواهد و جزییاتی هدف مقاله را به خواننده اثبات کند و در خواننده انگیزه ی مطالعه ی ادامه ی پایان نامه را ایجاد کند.

 

 

بیانیه پایان نامه باید در کدام قسمت پایان نامه قرار می گیرد؟

بیانیه در پایان مقدمه ی پایان نامه قرار می گیرد.قرار گرفتن بیانیه در پایان مقدمه به شما این اجازه را می دهد تا به جای اینکه مستقیما وارد موضوع اصلی مقاله شوید توضیحات و بیانیه ای در مورد موضوع بدهید.نوشتن بیانیه پایان نامه در ابتدای پایان نامه باعث می شود خواننده سردرگم شود و از موضوع  و ایده ی اصلی پایان نامه دور شود.

 

در نگارش بیانیه پایان نامه چه مواردی را باید مدنظر قرار دهیم؟  

موضوع پایان نامه را انتخاب کنیم.

برای نوشتن بیانیه ی پایان نامه باید موضوع پایان نامه مشخص باشد.چون در بیانیه میخواهید به خواننده بگویید هدفتان از انتخاب و کارکردن روی این موضوع چه بوده است؟پس موضوع انتخابی باید در مورد چیزی باشد که شما در مورد ان اطلاعات دارید یا می توانید در موردش یاد بگیرید.کمک گرفتن از تجربه ی شخصی و تحقیق و مطالعه باعث می شود اطلاعات زیادی در مورد موضوع کسب نمایید.

 

موضوع پایان نامه را محدود کنیم.

بر اساس دانشی که دارید موضوع پایان نامه ی خود را به یک منطقه ی خاص محدود کنید.دامنه و موضوع کلی نیازمند نوشتن یک مقاله ی طولانی است ،در حالی که مقاله ای که در یک حوزه ی محدود نوشته می شود موفق تر است .

 

موضوع انتخابی بایستی نسبت به سایر موضوعات خاص و متفاوت باشد.

اگر موضوع انتخابی شما تکراری باشد و هیچ ایده ی جدیدی نداشته باشد،تاثیر چندانی روی خواننده نخواهد داشت و احتمال تایید پایان نامه ی شما کم خواهد بود.پس سعی کنید.

 

ارائه ی ایده های ناب و ناگهانی

اگر شما با نحوه ی شروع مقاله یا پایان نامه ی خود مشکل دارید و نمی دانید از کجا باید شروع کنید،یک کاغذ بردارید و همه ی مطالبی که در مورد موضوع به ذهنتان می اید را یادداشت نمایید.آیا همه ی ایده های جدید شما کشف شدند؟آیا می توانید نوشته ها و ایده های خود را دسته بندی کنید؟ اکنون می توانید بر روی ایده هایی که نوشته اید فکر کنید و یک بیانیه پایان نامه خوب و مناسب برای تحقیق خود آماده کنید.

 

استفاده از کلمات واضح و خردمندانه

جملاتی که نوشته اید را چندین بار بخوانید و اصلاح کنید و از جملاتی کامل تر با کلمات بدون ابهام و واضح استفاده نمایید.

 

بیانیه ی پایان نامه قابل بحث کردن باشد.

همیشه موضوعاتی  که چالش برانگیز هستند طرفداران و خوانندگان بیشتری دارند و باعث می شود خواننده نسبت به خواندن بقیه ی مقاله یا پایان نامه مشتاق باشد.

  

ارائه ی طرح کلی پایان نامه

با نوشتن بیانیه برای پایان نامه ی خود ،در واقع شما نمای کلی از پایان نامه را به خواننده نشان می دهید.خواننده متوجه موضوع مقاله و هدف آن می شود ولی در مورد متن مقاله چیزی نمیداند و مشتاق به مطالعه می شود.

 

نتیجه گیری:

زمانی که نویسنده ی پایان نامه بتواند نوشته ای کوتاه بنویسد که حاوی موضوع تحقیق و هدف شما باشد ،در ضمن این نوشته واضح و قابل بحث باشد،در این صورت او موفق به نوشتن یک بیانیه ی خوب برای پایان نامه ی خود شده است.

 

 

ملاک های اساسی انتخاب موضوع  پایان نامه 

  1. موضوع انتخابی تکراری نباشد.
  2. عنوان نباید خیلی طولانی یا خیلی کوتاه باشد.
  3. از به کار بردن اصطلاحات غیر رایج یا کلمات انگلیسی که معادل فارسی دارند پرهیز گردد.و از عنوانهای اختصاری استفاده نشود.
  4. موضوع بایستی به صورت خبری نوشته شود.
  5. در صورتی که عنوان مربوط به زمان و مکان خاصی است مکان و سال انجام تحقیق مشخص باشد.
  6. موضوع قابلیت اجراء داشته باشد.مثلا در مکان انتخابی تمامی شرایط و امکانات جهت انجام تحقیق موجود است یا خیر؟در غیر این صورت موضوع انتخابی مناسب نیست.
  7. موضوع باید کاربردی و مقرون به صرفه باشد.کار کردن روی موضوعی که با حداقل هزینه انجام گیرد و نتیجه ی آن برای رفع نیازهای اجتماعی مفید باشد موضوعی مناسب است.
  8. از لحاظ سیاسی و فرهنگی مورد تایید باشد.
  9. موضوع بایستی منع اخلاقی نداشته باشد.

 

 

نکاتی اساسی درباره ی انتخاب موضوع پایان نامه

  • از ترم اول به فکر موضوع پایان نامه ی خود باشید.
  • در صورتی که عنوان خاصی را برای پایان نامه در ذهن دارید ،بهتر است تحقیقات کلاسی را در ان حیطه انتخاب کنید تا با موضوعتان هم بیشتر آشنا شوید.
  • انتخاب استاد راهنمای خوب
  • قبل از مطرح کردن عنوان پایان نامه،اطلاعات کافی در مورد آن جمع آوری کنید و مطالعات اولیه را انجام دهید و بعد از اینکه مطمن شدید موضوع انتخابی ارزش تحقیق و پژوهش دارد ان را مطرح کنید.در صورتی که منابع کافی برای موضوع انتخابی در دسترس ندارید موضوع خود را عوض کنید.

 

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
اجباری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
اجباری


خدمات موسسه انتشاراتی اشراق