خدمات مقاله

خدمات ترجمه

خدمات ویراستاری

خدمات کتاب

ثبت سفارش

درباره ما

چگونه برای جلسه ی مصاحبه دکتری آماده شویم؟

انتشار 22 اسفند 1395
مطالعه 2 دقیقه

عواملی که باعث موفقیت در مصاحبه دکتری می گردد کدام ها هستند؟

چگونه برای جلسه ی مصاحبه دکتری آماده شویم؟

دکترا یا دکتری ،بالاترین مقطع تحصیلی دانشگاهی در ایران است و معادل مدرک PhD  در دانشگاه های آمریکایی و اروپایی است.کسب مدرک دکتری معمولا نیازمند 2 الی 6 سال تحصیل پس از دوره کارشناسی ارشد و ارائه ی پایان نامه ی دوره ی دکتری است.

نتیجه مصاحبه در آزمون دکتری به قدری مهم و تاثیرگذار است که باعث می شود داوطلبان بعد از ازمون تمام فکر و ذهن خود را برای موفقیت در مصاحبه صرف کند.موسسه اشراق در نظر دارد مواردی را که در مصاحبه دکتری مطرح می شود و راه های موفقیت در مصاحبه را ذکر نماید.

بعد از اعلام نتایج اولیه ،هر دانشگاه حد نصاب قبولی در رشته های خود را منتشر می کند و داوطلبان می توانند با توجه به نمره ی خود که در کارنامه ی آزمون ثبت شده با حد نصاب دانشگاه هایی که در فرم انتخاب رشته خود ذکر کرده اند به دفترچه انتخاب رشته ی دکتری همان سال مراجعه کنند و شرایط مصاحبه را مطالعه کنند. توجه داشته باشید که این فرصت در اختیار شما قرار گرفته و نصیب هر کسی نمی شود قدر فرصت خود را بدانید.

راه های موفقیت در مصاحبه دکتری

  1. قبل از هر چیز باید شناخت کلی از مواردی که در روز مصاحبه مطرح می شود ، داشته باشیم.در جلسه مصاحبه چند نفر از اساتید به همراه یک یا دونفر ناظر جلسه حضور دارند و سوالات خاصی در خصوص تسط شما بر زبان فارسی ،آشنایی با زبان انگلیسی ،تسط بر پایان نامه کارشناسی ارشد و رزومه و سابقه علمی شما پرسیده می شود. 
  1. در جلسه مصاحبه بایستی اعتماد به نفس کافی داشته باشید.درصوریکه که کاملا به مباحث جلسه مصاحبه تسلط داشته باشید اما از اعتماد به نفس کافی برخوردار نباشید نتیجه ی مثبتی از مصاحبه نخواهید گرفت.چون مصاحبه کننده ها به شما با دید اساتید آینده نگاه می کنند پس حتما باید به توانایی های خود باور داشته باشید. پوشش و آراستگی مناسبی داشته باشید و سعی کنید آرام و شمرده صحبت کنید و میان کلام اساتید صحبت نکنید. 
  1. مرور دروس اصلی :دروس اصلی رشته تخصصی و گرایش انتخابی خود را مرور کنید زیرا سوالات علمی جلسه مصاحبه از این دروس می باشد. 
  1. آشنایی با دانش روز در زمینه رشته تخصصی خود:سعی کنید چکیده مقالات جدید چاپ شده در زمینه رشته خودتان را مطالعه نمایید. 
  1. تهیه ی توصیه نامه:در مدارکی که از مصاحبه شوندگان درخواست می شود دو یا سه توصیه نامه است که یکی از آنها از طرف استاد راهنمای دانشجو باید باشد.در صورتی که با توجه به رتبه خوداز دعوت به مصاحبه مطمئن هستید به تهیه توصیه نامه اقدام نمایید چون ممکن است بعد از دعوت به مصاحبه به استاد راهنمای خود دسترسی نداشته باشید. 
  1. جمع آوری کار های پژوهشی :برخی دانشگاه ها از دانشجو نسخه کامل مقاله و پایان نامه را می خواهند ، پس هر چیزی که فکر می‌کنید می‌تواند مفید باشد، تهیه کنید؛ اگر مقاله‌ای دارید ، کتابی ترجمه کرده‌اید و یا در کارگاه‌های آموزشی شرکت کرده‌اید، مدارک همه این‌ها را تهیه کنید. باید در این جلسه خود را یک فرد پژوهش‌گر نشان دهید. حتی اگر جایی تدریس کرده‌اید، مدارک مربوط به آن را در جلسه مصاحبه ارائه کنید.برای مصاحبه دکتری سابمیت مقاله امتیازی ندارد فقط بر روی دید کلی داوران نسبت به شما تاثیر مثبت می گذارد اما در صورتیکه که اکسپت مقاله شما اماده باشد ،حتی اگر در سایت مجله هم نباشد به ان امتیاز تعلق می گیرد. 
  1. نداشتن شغل تمام وقت:معمولا اساتید دوست دارند دانشجوها به صورت تمام وقت روی تحصیل و پایان نامه خود زمان بگذارند و شاغل نباشند اما در صورتی که در زمینه تدریس فعالیت نیمه وقت دارید زیاد مشکل ساز نیست.
  1. در صورتی که مدرک زبان دارید در روز مصاحبه به همراه داشته باشید در غیر این صورت اشتیاق خود را برای یادگیری نشان دهید.

 

 

آیین نامه نحوه ارزیابی مصاحبه شوندگان دکتری

امتیازات پژوهشی (حداکثر ۴۰ امتیاز)

امتیازات آموزشی (حداکثر ۳۰ امتیاز )

امتیاز آزمون تخصصی یا مصاحبه (حداکثر ۳۰ امتیاز)

 

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
اجباری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
اجباری


خدمات موسسه انتشاراتی اشراق