خدمات مقاله

خدمات ترجمه

خدمات ویراستاری

خدمات کتاب

ثبت سفارش

درباره ما

چگونه یک عنوان خوب برای مقاله بنویسیم ؟

انتشار 29 فروردین 1397
مطالعه 5 دقیقه

عنوان مقاله با وجود آنکه به ظاهر چند کلمه ای بیش نیست، اما در اصل یکی از مهمترین عناصر یک مقاله علمی است که دارای ارزشی زيادي می باشد.

چگونه یک عنوان خوب برای مقاله بنویسیم ؟

برای نوشتن عنوان مقاله باید قادر باشید به این سوال که "چه چیزی را مورد مطالعه قرار داده اید" پاسخ دهید و البته قطعا پاسخ این سوال اساسی را قبل از انجام مطالعه در ذهن دارید. بنابراین باید سعی کنید ویژگی های کلیدی مطالعه خود را در عنوان بگنجانید به گونه ای که صریح و واضح گویای مطالعه و تحقیق شما باشد.

نکات مهم در نوشتن عنوان مقالات

3 مورد از رایج ترین نوع عنوان مقاله

  • عنوان اعلانی: وضعیت یافته های اصلی یا نتیجه گیری (به طور مثال: افزایش اعتماد به نفس دختران بالغ با یک برنامه ی کاهش وزن 3 ماهه )
  • عنوان توصیفی :توصیف موضوع مقاله بدون آشکار سازی نتیجه گیری اصلی (تاثیرات حمایت خانواده روی بیماران مبتلا به افسردگی )
  • عنوان پرسشی: معرفی موضوع در قالب یک سوال ( آیا تقویت قوه ی تمرکز شما تاثیری در بهبود عملکرد وظایف شما دارد؟)

هر کدام از این سه نوع در جای خود مفید هستند و شما بایستی بسته به اینکه چه نوع اطلاعاتی میخواهید به مخاطبان انتقال دهید ،نوع عنوان مقاله ی خود را انتخاب نمایید.عنوانین اعلانی به طور کلی در مقالات تحقیقاتی مورد استفاده قرار می گیرد و بیشترین مقدار اطلاعات را به مخاطبان منتقل می کنند.همچنین آنها مناسب هستند، اگر شما بخواهید به جهت فنی تحقیق خود تاکید کنید.عنوانهای پرسشی کمتر شایع هستند و برای مقالات نقد ادبی مناسب اند.اما رایج ترین نوع عنوان مقاله در ژورنالها ،عنوانهای توصیفی هستند.

عنوان مقاله را چگونه تنظیم کنیم ؟

  • دستورالعمل های موجود در کتابچه راهنمای انتشارات انجمن روانشناسی آمریکا (APA) را دنبال کنید.این دفترچه راهنما ، استفاده از عبارات ساده ومختصر را در تنظیم عنوان سفارش می کند.علاوه بر این ،دوری از کلماتی که بار معنایی کمی دارند و یا بی معنا هستند را توصیه می کند زیرا این کلمات باعث افزایش طول عنوان و سخت شدن مرتب سازی عنوان می گردد.
  • از نوشتن عنوان های طولانی اجتناب کنید.بهتر است در طول عنوان از بیش از 12 کلمه استفاده نگردد.عنوان های طولانی به سختی در ذهن می مانند و همچنین مقالاتی با عنوان کوتاه تر نسبت به عناوین طولانی بیشتر جستجو و دانلود می شوند.
  • گاهی اوقات شما می توانید برای اضافه کردن اطلاعات زیاد به عنوان مقاله، از دو نقطه (:) استفاده کنید.
    به طور مثال (Brain activation during perception of face-like stimuli: A fMRI study)
  • کلمات اختصاری را بدون هجی کردن در عنوان مقاله استفاده نکنید.خوانندگانی که با معنای آنها آشنا نیستند ممکن است به سادگی از آن بگذرند حتی اگر عنوان شما مرتبط با جستجوی انها باشد.
  • استفاده از طنز و جناس در عنوان مقاله باعث می شود شما خوانندگان و مخاطبان بیشتری را به مقاله ی خود جذب کنید.مشکل اینجاست که ممکن است این عبارات (طنز و جناس) توسط خوانندگانی که مقاله به زبان مادریشان نیست و درک نشوند . علاوه بر این اگر شما تصمیم بگیرید به جای کلمات اصلی از عبارات طنز امیز استفاده کنید ، مقاله شما ،احتمالا موقع جستجو کمتر رویت شود.
  • نوشتن چند عنوان: سعی کنید چند تا عنوان برای مقاله ی خود بنویسید تا بتوانید با آنالیز و ترکیب آنها یک عنوان مناسب تر را انتخاب کنید.این کار باعث می شود تجربه ی شما زیاد شده و گاهی اوقا ،فقط با یک نگاه به چند عنوان ،عنوان بهتر را تشخیص دهید و یا به یک ایده ی جدیدی برسید.

ویژگی های عنوان مقاله

1. عنوان باید خاص باشد: عنوان پژوهشی شما باید محدود و خاص باشد.

2. عنوان باید حاوی متغیرهای اصلی پژوهش باشد: اگر به مثال بالا توجه کنید مشاهده می شود که در عنوان اول هر سه متغیر اصلی پژوهشی که یکی متغیر وابسته و دیگری متغیر مستقل است در عنوان مقاله آورده شده اند اما در عنوان دوم متغیرهای اصلی پژوهش وجود ندارد.

3. عدم استفاده از فرمول و علائم اختصاری: شما نباید در عنوان مقاله از علائم اختصاری همانند MS و یا فرمول ها استفاده کنید. علایم اختصاری باید در عنوان به صورت کامل آوره شوند و در اولین جایی از متن که مورد استفاده قرار گرفته اند اختصار آن ها داخل پرانتز ذکر گردد. بنابراین این عنوان غلط است: “بررسی علایم بیماری MS در بیماران ایرانی” و این عنوان صحیح تر است “علائم بیماری مولتیپل اسکلروزیس در بیماران ایرانی”.

4. عنوان باید کوتاه باشد: در انتخاب عنوان مقاله توجه به کوتاه بودن آن ضروری است. معمولاً اگر عنوان پژوهش در حدود ۷ یا ۸ تا ۱۲ کلمه باشد بسیار مناسب است. همچنین عنوان دارای بیش از ۲۰ کلمه ضعیف به شمار می آید:

  • عنوان بسیار کوتاه: پوسیدگی دندان کودکان.
  • عنوان بسیار بلند: اثرات تغذیه نامناسب، فرهنگ مسواک نزدن، استفاده از نخ دندان و آموزش های نامناسب والدین بر پوسیدگی دندان های شیری کودکان مدارس ابتدایی!
  • عنوان استاندارد: عوامل فرهنگی و اجتماعی موثر بر پوسیدگی دندان کودکان.

5. عنوان باید روشن و بدون ابهام باشد و همچنین جذابیت داشته باشد.

6. اجتناب از آوردن کلمات اضافی: آوردن کلماتی که هیچ کمکی در فهم عنوان ندارند در ابتدای هنوان مناسب نیست. برای مثال کلمات “بررسی، مقایسه، مطالعه ای در زمینه، پژوهی در حیطه و …” در ابتدای عنوان اضافی هستند و حذف آن ها بهتر است. به این دو مثال توجه کنید: “بررسی اثربخشی درمان با داروی هالوپریدوال در بهبود علایم شناختی بیماران اسکیزوفرنیک” و عنوان دوم” اثر هالوپریدول در بهبود علایم شناختی بیماران اسکیزوفرنیک”. عنوان دوم به دلیل عدم استفاده از “بررسی اثربخشی” صحیح تر است.

7. زمان و مکان مطالعه: اگر پژوهشی شما از نوع توصیفی است زمان و مکان مطالعه آورده می شود ولی برای سایر انواع پژوهش این کار ضرورتی ندارد. برای مثال اگر می خواهید میزان شیوع یک بیماری یا آگاهی مردم را مطالعه کنید مکان و زمان آورده شود. مثال صحیح: “میزان شیوع بیماری دیابت در میان روستائیان شهر تهران در سال ۱۳۹۳″. مثال غلط: “اثربخشی درمان دارویی بر بهبود کارکرد کلیه در بیماران شهر تهران در سال ۱۳۹۳″.

موسسه علمی پژوهشی اشراق با بیش از 5 سال سابقه در زمینه چاپ مقالات در نشریات معتبر با ضریب تاثیر مثبت همواره با ارائه خدمات حرفه ای و تخصصی و مشاوره های تخصصی رایگان در خدمت پژوهشگران بزرگوار است.
موسسه اشراق، مسیر چاپ مقاله در مجلات مورد تایید وزارت علوم را برای پژوهشگران و محققین هموار می سازد و با ارائه خدمات ترجمه، فرمت بندی و مشاوره رایگان در خصوص انتخاب مجله مناسب، آنها را یاری می رساند.
برای ثبت سفارش میتوانید با شماره های 09149724933 و یا 04133373424 با کارشناسان موسسه تماس حاصل نمایید و از مشاوره آنها بهره مند شوید و یا درخواست خود را از طریق ایمیل isiisc2011@gmail.com ارسال نمایید تا مشاور های مورد نیاز برای شما ارائه شود.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
(امتیاز 0 توسط 0 نفر)
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
اجباری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
اجباری

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
بازدیدکننده
کارشناس موسسه اشراق
7 ماه پیش
سلام و ادب بفرمایید در خدمت هستیم.
بازدیدکننده
کارشناس موسسه اشراق
1 سال پیش
با سلام و عرض ادب ضمن تشکر از دیدگاه شما. از حسن توجهتان بسیار سپاسگزاریم.
بازدیدکننده
محمدآقایی
4 سال پیش
خداقوت دست مریزاد.بسیار ظریف ومفیدبود


خدمات موسسه انتشاراتی اشراق