خدمات مقاله

خدمات ترجمه

خدمات ویراستاری

خدمات کتاب

ثبت سفارش

درباره ما

چگونه یک رزومه خوب بنویسیم؟

انتشار 23 خرداد 1397
مطالعه 3 دقیقه

بسیاری از واحدهای تحصیلی آکادمیک، فرم های نرم افزاری نسبتا ساده دارند، بنابراین اصلی ترین راه برای مصاحبه با داشتن یک CV بسیار خوب است.

چگونه یک رزومه خوب بنویسیم؟

برای نوشتن یک رزومه خوب و تاثیرگذار که بتواند تمامی ویژگی های ما را در معرض نمایش قرار دهد بسیار مهم می باشد. اما چگونه می توانیم یک رزومه مناسب بنویسیم. نوشتن رزومه با توجه به اینکه برای چه کاری مورد نیاز است متفاوت می باشد. نوشتن رزومه تحصیلی حتما با رزومه کاری متفاوت است.

طول یک رزومه

شما ممکن است شنیده باشید که رزومه شما نباید بیش از دو صفحه باشد، اما این دیدگاه در مورد رزومه های تحصیلی کاربرد ندارد. با این حال، شما باید ساختار مورد استفاده برای رزومه تحصیلی را بدانید تا بتوانید یک رزومه مورد قبول تنظیم نمایید.

ساختار یک رزومه

مهمترین اطلاعات خود را در نیمه اول صفحه اول رزومه جای دهید، چون در اولین نگاه این قسمت از رزومه شما هست که شما را معرفی می کند. سعی کنید طوری نیمه اول رزومه خود را تنظیم نمایید که نظرات را نسبت به شما مثبت جلوه دهد.

اطلاعات تماس خود را در بالای صفحه اول بنویسید و سعی کنید از یک ایمیل حرفه ای استفاده نمایید نه ایمیل شخصی نامناسب که دارای شکل مناسب اداری ندارد. در رزومه های کاری از ایمیل کاری خود استفاده نکنید چون زمانی که شما بخواهید این کارتان را عوض کنید ایمیل شما بسته می شود. نیازی به ذکر دقیق آدرس پستی نمی باشد چون امروزه معمولا با ایمیل تمامی کارها انجام می شود و برای درخواست اطلاعات کاری از فرم های استخدامی که از طریق ایمیل برایتان ارسال می شود درخواست می کنند.

در نوشتن رزومه سعی کنید از کلمات عمومی که برای تعریف شخصی می باشد اجتناب نمایید. مانند "من یک فرد سخت کوش با مدرک دکترا هستم و من در کارهای تیم خوب عمل می کنم"، بپرهیزید. بلکه به صورت عادی تمرکز را بر نقاط مثبت خود سیر دهید.

اصول نوشتن محتوای یک رزومه

به طور کلی، محتوا در هر بخش باید به ترتیب معکوس chronological، نوشته شود. یعنی با جدیدترین چیز شروع کنید و سپس به آخرین برسید. محتوای یک رزومه از سه بخش اصلی که اکثریت فعالیت های آکادمیک شما را به نمایش می گذارد تشکیل شده است:

  • پژوهش

    از جمله موارد ذکر شده در بخش مربوط به تحقیق و پژوهش شامل موارد زیر باشد:

  1. توضیحاتی از فعالیت های پژوهشی دوران PhD یا postdoc شما 
  2. مقالات منتشر شده شما 
  3. کتب ترجمه یا تالیفی شما
  4. ارائه پوستر در همایش ها یا کنگره های داخلی و خارجی
  5. سابقه ثبت اختراع
  • آموزش
    اغلب مردم در هنگام نوشتن رزومه، به آموزشها توجه نمی کنند و جزییات کافی در این مورد را بیان نمی کنند. در رزومه خود توضیح دهید که آیا سابقه تدریس در مدارس و یا دانشگاه را دارید. حتی در دوران دانشجویی مقاطع کارشناسی و ارشد، چه فعالیت هایی داشته اید . مثال سخنرانی، یا سمینار
  • مدیریت
    زمانی که شما می خواهید یک پست دانشگاهی دریافت کنید، فعالیت هایی که در آن پست دانشگاهی انجام داده اید را به طور شفاف توضیح دهید. و از تجربه های مدیریتی خود ذکر نمایید و آنها را توضیح دهید. مانند برگزاری همایش ها و مراسم ها و کنفرانس ها

خلق مطالب و شیوه بیان

برای اینکه رزومه خود را بهترین نحو بنویسید و یک رزومه سفارشی برای خود داشته باشید، از نوآوری و جملات مختص خودتان استفاده کنید. سعی کنید توانایی و مدارکی که در رزومه خود قید می کنید به همراه مدارک در رزومه پیوست شود تا صحت ادعای شما را داشته باشید. زیرا کارفرمای تصمیمات خود را بر مبنای استنباط خود از رزومه شما میگیرد.
وبسایت محلی که برای مصاحبه می خواهید بروید را بررسی کنید تا ببینید چه نوع تحقیقی در حال حاضر در حال انجام است و از چه تکنیکهایی باید مطلع شوید. و خودتان را نسبت به آن بروز نمایید.

فرمت کردن

کارفرمایان اهمیت زیادی برای املا و دستور زبان نوشتاری رزومه شما دارند. پس از آماده نمودن رزومه خود آن را دوباره مطالعه نمایید و سعی کنید اشتباهات دستوری و املایی را کاهش دهید. و یا از یک نفر بخواهید که رزومه شما را مطالعه نمایدو آن را اصلاح نماید.

در نهایت، اگر مطمئن نیستید که از کدام فرم بین المللی برای CV خود استفاده کنید، از کارفرما بخواهید تا اگر رزومه خاصی را مدنظر دارند برایتان معرفی نماید. "دانشگاه های جهانی در حال حاضر از فرمت های مختلف رزومه استفاده می کنند، که این فرم مختص به خود آن دانشگاه می باشد.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
اجباری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
اجباری


خدمات موسسه انتشاراتی اشراق