خدمات مقاله

خدمات ترجمه

خدمات ویراستاری

خدمات کتاب

ثبت سفارش

درباره ما

فرایند داوری (Peer Review) مقالات ISI

انتشار 6 اردیبهشت 1397
مطالعه 3 دقیقه

مجلات ISI که مجلات بسیار معتبری می باشند و برای چاپ مقاله در این مجلات یک پروسه داوری را باید طی کند که مراحل خاص خودش را دارد و توسط داوران مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد.

فرایند داوری (Peer Review) مقالات ISI

پایگاه اطلاعاتی الزیور یک فرایند علمی برای بررسی مقالات علمی در پیش گرفته است که به روش Peer Review می باشد.Peer Review به معنی بررسی دقیق و داوری تخصصی می باشد و در دنیای امروزه با افزایش چشمگیر مقالات علمی استفاده از این روش در بین داوران بسیار پررنگ تر شد. داوری تخصصی فرایندی است که مقالات تخصصی را به‌صورت همه جانبه توسط متخصصین همان رشته بررسی و ارزیابی می‌کند. علی‌رغم انتقادهای موجود، Peer Review تنها روش گسترده و کاربردی برای ارزیابی مقالات علمی می‌باشد.

مراحل داوری به روش (Peer Review)

مراحل داوری در بین مجلات متفاوت می باشد و می تواند بعضی مراحل زیاد و یا کم داشته باشد اما به طور اصولی مراحل داوری دربین مجلات به ده قسمت طبقه بندی می شود.

  1. سابمیت مقاله به ژورنال: در این مرحله مقاله معمولا از طریق سیستم آنلاین به ژورنال مربوطه ارسال می شود. 
  2. ارزیابی اولیه مقاله توسط ژورنال: در این مرحله، مقاله صرفا از لحاظ ترکیب و ساختار بررسی می شود نه از لحاظ کیفیت علمی مورد ارزیابی قرار می گیرد.
  3. ارزیابی توسط سردبیر ژورنال: ارزیابی توسط سردبیر ژورنال تا ببیند مقاله شما در اسکوپ مجله شان هست یا نه و یا اینکه موضوع مقاله جذاب و بروز می باشد و نقطه ابتکاری دارد یا نه، و بعد از بررسی های اولیه نظر خود را مبنی بر ریجکت یا قرار گرفتن در پروسه داوری را انجام می دهند. 
  4. اختصاص یک ویراستار: هر ژورنال یک فرمت خاص برای مجله خود در نظر می گیرد و مقالات را در این فرمت به چاپ می رساند و بعضی از آن ها یک ویراستار مخصوص خود برای ژورنال در نظر می گیرند.
  5. انتخاب داور: در این مرحله دعوت‌نامه‌ای به افرادی که در زمینه علمی مربوطه مجرب هستند در زمینه مقاله مورد داوری باشند ارسال می شود. تعداد این افراد در بین ژورنال‌های مختلف متغیر است. معمولاً برای جلوگیری از طولانی شدن زمان انتظار نویسنده، حداقل یک داور وحداکثر سه داور برای هر مقاله انتخاب می شود.
  6. رای مثبت داوری: داوران پس از بررسی دعوت‌نامه با توجه به توانایی، تجربه و علایقشان نسبت به پذیرش یا رد دعوت‌نامه اقدام می‌نمایند. درصورت عدم پذیرش می‌توانند نسبت به پیشنهاد افراد مستعد جهت داوری نیز اقدام نمایند.
  7. تحلیل و ارزیابی مقاله: داوران مقاله مورد نظر را مورد مطالعه قرار می دهند و چنانچه مشکلات اساسی را نداشته باشد و در چارچوب یک مقاله علمی باشد مورد تحلیل و ارزیابی قرار می دهند ولی در صورت تایید نکردن مقاله می توانند مقاله را رد کنند و هم‌چنین یادداشتی از بررسی دقیق مقاله و راه‌های مشخصی برای رفع خطاهای احتمالی موجود در مقاله نیز به صورت هم‌زمان تهیه می‌گردد. در نهایت نتیجه بررسی‌ها به همراه نظر نهایی رد Reject یا تایید Accept و یا درخواست بررسی مجدد مقاله Revise به نویسنده می فرستند.
  8. بررسی نظرات داوران: ژورنال جهت اخذ تصمیم نهایی، نظرات داوران را بررسی نموده و در صورتی‌که اختلاف نظر قابل توجهی در آرا وجود داشته باشد، نسبت به دعوت تعداد بیشتری از داوران اقدام می‌کند.
  9. اعلام نتیجه به نگارنده مقاله: ژورنال نتیجه و تصمیم نهایی را به همراه نکات بررسی شده توسط داوران به نگارنده مقاله ارسال می‌کند. ارسال یا عدم ارسال نام داوران بسته به موسسه متفاوت می‌باشد.
  10. مراحل نهایی: اگر مقاله پذیرفته شود، اقدامات لازم جهت انتشار آن صورت می‌گیرد. در صورتی‌که مقاله رد یا جهت بررسی مجدد به نگارنده مقاله ارسال گردد، وی می‌تواند با توجه به کامنت‌های ارزشمند داوران نسبت به بهبود مقاله اقدام نماید. هم‌چنین پس از اصلاح مقاله، نتیجه جهت بررسی مجدد به داوران ارسال می‌شود، مگر در شرایطی که آن‌ها عدم تمایل به بررسی مجدد مقاله را اعلام کرده باشند. هم‌چنین در صورتی که تنها مشکلات جزیی در مقاله دیده شده باشد، ممکن است ویراستار ژورنال، اقدام به ویرایش مقاله کند.

مراحل داوری

 

موسسه علمی پژوهشی اشراق با بیش از 5 سال سابقه در زمینه چاپ مقالات در نشریات معتبر با ضریب تاثیر مثبت همواره با ارائه خدمات حرفه ای و تخصصی  و مشاوره های تخصصی رایگان در خدمت پژوهشگران بزرگوار است.
موسسه اشراق، مسیر چاپ مقاله در مجلات مورد تایید وزارت علوم را برای پژوهشگران و محققین  هموار می سازد و با ارائه خدمات ترجمه، فرمت بندی و مشاوره رایگان در خصوص انتخاب مجله مناسب، آنها را یاری می رساند.
برای ثبت سفارش میتوانید با شماره های 09149724933 و یا 04133373424 با کارشناسان موسسه تماس حاصل نمایید و از مشاوره آنها بهره مند شوید و یا درخواست خود را از طریق ایمیل  isiisc2011@gmail.com  ارسال نمایید تا مشاور های مورد نیاز برای شما ارائه شود.

    لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
    1 5
      ارسال به دوستان:

    در پاسخ به:
    اختیاری
    اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
    اجباری
    پرسش و دیدگاه شما
    اختیاری
    اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
    اجباری


    خدمات موسسه انتشاراتی اشراق