خدمات مقاله

خدمات ترجمه

خدمات ویراستاری

خدمات کتاب

ثبت سفارش

درباره ما

فرضیه تحقیق

انتشار 13 اردیبهشت 1396
مطالعه 3 دقیقه

تعاریف متعدد برای فرضیه تحقیق

فرضیه تحقیق

 

فرضیه بیانیه ی خاص از پیش بینی است.فرضیه آن چیزی را که شما انتظار دارید طی مطالعه و یا تحقیق بدست آورید،بیان می کند.همه ی مطالعات دارای فرضیه نیستند.مطالعات اکتشافی هیچ گونه فرضیه ی رسمی ندارند و شاید هدف از مطالعه بررسی کردن موضوعی است که در جهت توسعه برخی فرضیات و پیشبینی های ویژه ای باشد که قرار است در تحقیقاتی آتی تست گردد.یک مطالعه ممکن است یک یا چند فرضیه داشته باشد.

در واقع زمانی که صحبت از فرضیه می شود،همزمان دو فرضیه به ذهن انسان خطور می کند.اجازه دهید که بگویم شما پیشگویی کردید که بین دو متغیر تحقیق ،ارتباط وجود دارد.

تعاریف متعدد برای فرضیه تحقیق

  • فرضیه ی تحقیق یک بیانیه تجربی رسمی از ارتباط بین دو یا چند متغیر از مطالعه است .یک فرضیه کمک می کند تا مساله ی تحقیق را تفسیر کنیم و هدف آن بیان و پیشگویی واضح از نتایجی که انتظار داریم از مطالعه بدست بیاید ،می باشد.

 

  • فرضیه ،یک پیشگویی تجربی یا توضیح رابطه ی بین دو متغیر است.این موضوع دلالت بر این دارد که یک ارتباط سیستماتیک بین متغیر مستقل و وابسته وجود دارد.
  • فرضیه ها به محقق توانایی و قدرت می دهند تا حوزه های جدیدی را به صورت هدفمند بررسی نمایند.پس انها مجهز به یک ابزار قدرمند برای پیشرفت علم و دانش هستند.فرضیه ها تحقیق را هدف مند می سازند.آنها همچنین با تعریف کردن منابع و ارتباط بین داده ها ،جهتی را برای اداره ی تحقیق مشخص می کنند.فرضیه ها همچنین ،اهداف بارز و خاص پژوهشگر را ایجاد می کنندو محقق با انتخاب یک روش نمونه گیری پایه و روش تحقیق اصولی به این اهداف ویژه نایل می شود.

 

  • فرضیه باعث ایجاد یک رابطه بین تحقیق عملی و تئوری می گردد.در واقع فرضیه ، بین نظریه و واقعیت یک پل ایجاد می کند.فرضیه یک بیانیه تجربی از پیش بینی نتایج است که محقق را به سمت رسیدن به نتایج راهنمایی می کند.

 

 

  • فرضیات باعث می شوند محققان آنچه را که از نتایج تحقیق انتظار دارند، درک کنند.فرضیات به عنوان یک چهارچوب برای طراحی نتیجه گیری هی تحقیق به کار برده می شوند.بدون فرضیه ها،تحقیق بی مقصد و سرگردان می گردد.

 

  • واضح بودن فرضیه:فرضیات بایستی از لحاظ مفهومی،قابل درک و واضح باشند.فرضیات بایستی معلوم و شناخته شده باشند،به این معنا که نباید شکی در آنها باشد.

 

  • واقعی بودن :فرضیات بایستی واقعی باشند تا باعث شود مجموعه داده ها نیز واقعی باشد و تحقیق را از قضاوت های محققان دیگر دور نگه دارد.ویژگی:آن بایستی خاص ،غیر معمول بوده و ارتباط بین متغیرها را توضیح دهد.برای مثال:یوگای منظم باعث کاهش استرس می شود.

 

  • مرتبط بودن: فرضیات بایستی همچون هدف مطالعه ،با مساله مورد مطالعه مرتبط باشند.همچنین فرضیات بایستی با نظریات در حال تست ،مرتبط باشند.آزمون پذیری:فرضیات بایستی قابل آزمون بوده و یک عقیده ی معنوی نباشند.آنها بایستی به طور مستقیم یا غیر مستقیم قابل مشاهده و اندازه گیری باشند. محقق می تواند حالتی را ایجاد کند تا یک شخص تشخیص دهد که آیا آن درست است یا اشتباه.و همچنین فرضیات بایستی قابل بازبینی باشند.

 

  • سازگاری: یک فرضیه بایستی با نظریات ،نتایج تحقیق و دیگر فرضیات سازگار باشد.همچنین فرضیات بایستی مطابق با دانش موجود باشد.سادگی :یک فرضیه بایستی در قالب جملات و عبارات ساده و قابل درک تنظیم گردد و باید به شروط و فرضیات نیاز کنمتری داشته باشد.

 

  • عمق اثر :یک فرضیه ی خوب بایستی روی یکی از انواع متغیر های تحقیق،تاثیر عمیقی داشته باشد.مقرون به صرفه:اگر فرضیات تحقیق انتخاب شده،خوب باشند می توانند از لحاظ هزینه های مالی و زمانی تحت کنترل باشند.

 

  • چهارچوب نظری یا ادراکی:بیشترین اهمیت فرضیات تحقیق،چهارچوب نظری یا ادراکی مطالعه است.این فرضیات بواسطه ی یک رویکرد قیاسی،جهت تست کردن در چهار چوب نظری یا ادراکی جذب می شوند.

 

  • تحقیق قبلی:یافته های تحقیقات قبلی می تواند برای ایجاد فرضیات تحقیقات دیگر، مورد استفاده قرار گیرد.

 

  • فرضیات ساده و پچیده:

فرضیه ساده :بیانیه ای است که ارتباط بین دو متغیر را منعکس می کند.برای مثال:سطح پایین هموگلوبین،خطر عفونت بعد زایمان را در زنان افزایش می دهد.

فرضیه پیچیده:بیانیه ای است که ارتباط بین بیش از دو متغیر را منعکس می کند.برای مثال:رضایت بیماران مسن که در مناطق روستایی زندگی می کنند بیشتر از بیماران جوانی است که در مناطق شهری زندگی می کنند.

  • فرضیات علی:این فرضیات رابطه ی علت و معلولی بین دو یا چند متغیر مستقل و وابسته را در محیطهای تجربی و غیر تجربی پیش بینی می کند ،جایی که متغیر مستقل برای آزمودن اثر روی متغیر وابسته، دستکاری می شود.

 

  • فرضیات جهت دار و بدون جهت:

فرضیات جهت دار:این فرضیات نه تنها موجودیت را نشان می دهند،بلکه جهت رابطه ی بین متغیرها را نیز نشان می دهند.فرضیات جهت دار،نوع رابطه ی بین دو یا چند متغیر را نشان می دهد.مانند مثبت،منفی یا هیچ رابطه ای بین متغیر ها وجود ندارد.برای واضح شدن جهت  ارتباط میان متغیرها،اصطلاح جهت برای حالت فرضیات مانند مثبت،منفی،کمتر،بیشتر ،افزایش ،کاهش ،بالاتر و پایین تر و ... استفاده می شود.به عنوان مثال:یک رابطه ی مثبت بین تعداد سالهای تجربه ی پرستاری و رضایت شغلی وجود دارد.

 

 

 

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
(امتیاز 0 توسط 0 نفر)
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
اجباری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
اجباری


خدمات موسسه انتشاراتی اشراق