خدمات مقاله

خدمات ترجمه

خدمات ویراستاری

خدمات کتاب

ثبت سفارش

درباره ما

همه چیز در مورد مقاله ISI

انتشار 21 فروردین 1396
مطالعه 11 دقیقه

مقاله ISI چیست و چگونه نوشته می شود؟

همه چیز در مورد مقاله ISI

قبل از اینکه به تعریف مقاله ISI بپردازیم در ابتدا تعریفی کلی از مقاله ی علمی را بیان می کنیم مقاله علمی به مقاله ای گفته می شود که در نتیجه تحقیق نظری یا عملی در مورد یک موضوع جدید ،توسط یک یا چند محقق یا نویسنده حاصل می گردد. در واقع محقق نتیجه ی یافته های علمی خود را در قالب مقاله برای علاقه مندان ارایه می کند.

ISI چیست؟

آی اس ای (Institute for Scientific Information) یا موسسه ی اطلاعات علمی ،مرکزی است که مهمترین مجلات علمی دنیا را پوشش می دهد.تعداد مجلات این پایگاه علمی ثابت نیست .ممکن است یک مجله در یک زمان جزو مجلاتISI باشد ولی بعد از مدتی به دلیل کاهش اعتبار علمی از این موسسه کنار گذاشته شود.ISIهر سال تعداد زیادی مجله جهت بررسی اعتبار علمی به این موسسه ارسال می گردد و از میان آنها تنها تعداد کمی مورد تایید قرار می گیرد.ISI به بررسی اعتبار علمی مقالات می پردازد.

مقاله ISI چیست؟

نگارش مقالات علمی یکی از مهمترین راه های تولید علم در جهان است.نوشتن مقاله نیازمند تحقیقات و پژوهش های ،پژوهشگران است و مساله اینجاست که پژوهشگر چگونه می تواند نتیجه ی تحقیق خود را انتشار دهد؟ یکی از روش های انتشار اطلاعات علمی،چاپ مقاله در مجلات مختلف بین المللی و ISI است.هر اندازه کیفیت مقاله ای بالا باشد شانس پذیرش و چاپ آن در مجلات معتبر و قوی بیشتر است.در ایران نیز چاپ مقاله در مجلات ISI برای دانشجویان مقاطع تحصیلی تکمیلی وافرادی که میخواهند رزومه ی علمی خود را تقویت کنند، جایگاه ویژه ای دارد.

چگونه یک مقاله ISI ارزیابی می شود؟

هریک از پایگاه های اطلاعات علمی برای ارزیابی مجلات ،شرایط مخصوص به خود را دارند و بر طبق آن شرایط بار علمی مجلات را بررسی می کنند.بنابراین در انتخاب مجله ی مناسب برای مقاله ی خود بایستی این موارد را در نظر گرفت.

موسسه اطلاعات علمی ISI برای ارزیابی مقالات خود 3 شاخصه ی اصلی دارد:

  • ضریب تاثیر (Impact factor)

شاخص ایمپکت فاکتور ،از جمله مهمترین شاخص های ارزیابی مجلات در پایگاه ISI است. شاخص ایمپکت فاکتور برای یک مقاله تعیین نمی شود بلکه کلیه ی مقالات چاپ شده مجله مد نظر قرار می گیرد.با این وجود محققین همواره در تلاش هستند که اعتبار علمی مقاله ی خود را بالا ببرند تا بتوانند مقاله ی خود را در مجله ای با ایمپکت فکتور بالا به چاپ برسانند. Impact factorفقط درمورد نشریات نمایه شده در بانک اطلاعاتی Web of Science و توسط موسسه ISI محاسبه و منتشر می شود.به این ترتیب فقط مجلاتISIدارای ایمپکت فاکتور واقعی هستند که این ایمپکت فاکتور تحت عنوان JCR شناخته می شود.البته موسسه سایماگو وابسته به اسکوپوس نیز ایمپکت فاکتور مجلات را محاسبه می کند که جزو ایمپکت های معتبر بوده و تحت عنوان SJR شناخته می شود. Impact Factor یک مجله در یک سال مشخص، از تقسیم تعداد مقالات ارجاع کننده (استنادات) به مقالات منتشرشده آن مجله در دو سال قبل از آن، برکل مقالات منتشر شده در آن مجله در همان دوره زمانی دوساله به دست می آید. به این ترتیب میانگین فراوانی استناد به یک مقاله در مجله مورد نظر محاسبه می گردد. به عبارت دیگر و در یک نمای ساده، Impact Factor بیان گر آن است که به طور متوسط، هرمقاله منتشر شده در یک مجله چند بار مورد ارجاع قرار گرفته است. (در یک بازه زمانی دو ساله).

  • شاخص فوری (Immediacy index)

دومین شاخصی که برای ارزیابی مجلات در موسسه ISI کاربرد دارد شاخص فوری یا آنی است. شاخص فوری یا ضریب آنی یک مجله عبارتست است از تعداد ارجاعات به مقاله های منتشر شده مجله در سال مورد ارزیابی ،تقسیم بر تعداد مقاله های منتشر شده در همان سال مجله مذکور . برای مثال ضریب آنی برای مجله X در سال 2013 بدین گونه محاسبه می گردد: تعداد ارجاعات به مقالات سال 2013 مجله X تقسیم بر تعداد کل مقالاتی که در سال 2013 در مجله X چاپ شده است.

  • نیمه عمر ارجاعات به مجله یا نیمه عمر استناد (Cited Half-Life):

نیمه ی عمر ارجاعات یک مجله به روش زیر محاسبه می گردد:

تعداد سالهایی که از سال ارزیابی به عقب برمی گردیم تا به 50 درصد از کل ارجاعات آن ژورنال دست پیدا کنیم .

در واقع این شاخص مدت زمانی را که نیمی از کل استنادات به آن مجله انجام گرفته است را نشان می دهد و بالا بودن این شاخص برای یک مجله نشانه ی ماندگاری زیاد مقاله های آن ژورنال است. در صورتی که نیمه عمر استناد یک مجله پایین باشد بدین معناست که مقاله های این مجله ارزش خود را برای ارجاع داده شدن خسلی زود از دست داده اند و تنها به مقالات جدید این مجله ارجاع داده شده است. هر ساله مجله هایی که تحت پوشش پایگاه اطلاعات علمی (ISI ) هستند از طریق سه شاخص بالا مورد ارزیابی قرار می گیرند و نتایج این ارزیابی در گزارش های ارجاع مجله (JCR) اعلام می گردد.

چگونه بدانیم یک مجله ISI است؟

هنگامی که مجله ای به ما معرفی می شود و می گویند این مجله ISI است ما باید چگونه از ISI بودن آن مطمن شویم؟ آیا وقتی در سایت مجله ای نوشته شده باشد که ISI است می توان به نوشته ی داخل سایت اعتماد کرد و مقاله ی خود را برای چاپ به ان مجله ارسال کرد؟ موسسه علمی پژوهشی افق در این زمینه اطلاعاتی در اختیار شما قرار می دهد تا از ISI بودن مجله مطمن شوید. از آن جایی که تمامی مجلات ISI در سایت تامسون رویترز(Thomson Reuters) با آدرس لینک http://ip-science.thomsonreuters.com/mjl/ نمایه می شوند ،ساده ترین روش برای دانستن ISI بودن یک مجله، جستجوی مجله در داخل این سایت است. برای جستجوی یک مجله در سایت تامسون رویترز بایستی نام یا ISSN مجله را داشته باشیم.

  1. برای شروع جستجو ابتدا وارد سایت تامسون رویترز شده و مجله را با ISSN یا نام آن جستجو می کنیم.
  2. در صورتی که مجله ی در حال جستجو در لیست مجلات ISI باشد.

اما در صورتی که مجله در سایت تامسون رویترز نمایه نشده باشد پیغام خطا میدهد.

نکته : در صورتی که با ISSN جستجو کردیم و این پیغام دریافت شد ،بهتر است با شیوه های دیگر جستجو هم امتحان کنیم.

مزیت مقاله ISI نسبت به سایر مقالات

هر یک از مجلات علمی اعتبار مخصوص به خود را دارند و در دانشگاهها و مراکز علمی مختلف امتیازهای مختلفی را برای دانشجویان و محققان کسب می کنند.اما مقالاتی که در مجلات ISI به چاپ می رسند، به دو دلیل زیر از اعتبار بالاتری برخوردارند:

  • ارائه شدن مقاله در سطح بین المللی

وقتی فردی با صرف زمان و انرژی تحقیقی انجام می دهد و دستاوردهای علمی خود را به صورت مقاله در می آورد بالطبع تمایل دارد مقاله ی خود را در جایی منتشر کند که مطابق یک استاندارد مشخص باشد و مورد استفاده ی تعداد زیادی از علاقه مندان قرار بگیرد.برای رسیدن به این هدف بهترین گزینه،چاپ مقاله در مجلات ISI می باشد.در واقع مقالات ISI یکی از معیارهای بین المللی برای سنجش سطح علمی نویسندگان و محققین هستند.

  • بررسی و داوری مقاله توسط داوران متخصص و با تجربه

مقالاتی که برای داوری به مجلات ISI ارسال می شوند توسط داوران خبره و متخصص همان رشته مورد بررسی قرار می گیرند و این کار برای نویسنده ی مقاله یک فرصنپت خوبی است تا ایرادات یا نقاط قوت مقاله ی خود را بداند و در جهت رفع آنها اقدام نماید.

  • امتیاز بالای مقاله ی ISI در مصاحبه ی دکتری و ارتقاء علمی

دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در مقطع دکتری چه در داخل کشور و چه در خارج از ایران را دارند و همچنین افرادی که قصد تقویت رزومه ی علمی خود را دارند نیازمند چاپ حداقل یک مقاله ISI هستند.

نگارش مقالهisi

نحوه ی نوشتن مقاله ISI

مقالات تحقیقاتی و علمی روشی است که دانشمندان و نویسندگان برای برقراری ارتباط با سایر نویسندگان و افراد در مورد نتایج تحقیقات خود ارائه می کنند.در نوشتن مقاله بایستی یک شیوه ی منطقی منظمی رعایت شود.انتشار نتایج تحقیقات و یافته های علمی بخش جدایی ناپذیر یک فرآیند تحقیق است.پس مقاله ای که برای چاپ به ژورنالی ارسال می شود بایستی یک فرم استاندارد و سبک مشخصی داشته باشد تا سایر محققین و خوانندگان راحت تر بتوانند از ان استفاده کنند.افرادی که برای اولین بار می خواهند مقاله ی علمی بنویسند شاید نگارش مقاله در سبک علمی ،قدری برایشان سخت باشد اما این یک کار غیر ممکن نیست و هر نویسنده ی تازه کاری با مطالعه می تواند یک مقاله علمی خوب بنویسد. نگارش مقاله ISI با نگارش مقالات دیگر متفاوت است و دارای استاندارهایی است.اگر بخواهیم برای مقاله ISI خود از مجلات ISI پذیرش بگیریم لازم است در نوشتن مقاله این استانداردها را رعایت کنیم.

در زیر به چندین مورد که بایستی در نوشتن مقاله ISI رعایت شود را ذکر می کنیم.

  1. انتخاب موضوع و عنوان مناسب و جدید برای مقاله
  2. ثبت اسامی نویسندگان مقاله به همراه افیلیشن
  3. نوشتن چکیده ی مختصر و مفید
  4. نوشتن کلمات کلیدی مناسب
  5. نوشتن مقدمه
  6. بیان مساله و هدف تحقیق
  7. نوشتن روش تحقیق
  8. نوشتن نتایج تحقیق
  9. بحث و نتیجه گیری
  10. تقدیر و سپاسگذاری
  11. فهرست منابع تحقیق

عنوان مقاله(Article Title)

اولین مرحله در نوشتن یک مقاله ISI انتخاب موضوع مقاله است.موضوع انتخابی برای مقاله isi بایستی خاص ،واضح و بدون ابهام ، کوتاه ،جامع و گویای محتوای اصلی مقاله باشد.

اسامی نویسندگان (Authors)

اسامی نویسندگانی که در نگارش مقاله شرکت داشته اند باید بطور کامل ذکر شود. همچنین نویسنده اصلی که مسئول ارتباط با خوانندگان است باید مشخص شده و آدرس کامل و شماره تلفن وی در اختیار خوانندگان قرار گیرد.در کل اینکه ترتیب نام نویسنگان چگونه باید باشد به برآیند تصمیم و رایزنی گروه نویسندگان بستگی دارد.

چکیده مقاله (Abstract)

پس از عنوان ،مهمترین بخش مقاله که بیشتر مورد توجه خوانندگان قرار می گیرد چکیده است.چکیده در واقع خلاصه ای از قسمتهای مهم تحقیق است . در نوشتن چکیده در مورد مقدمه ،اهداف ،متدها و روشهای مورد استفاده در تحقیق ونتایج تحقیق به طور خلاصه توضیحاتی داده می شود.چکیده بایستی به قدری جذاب باشد که علاوه بر اینکه خواننده با خواندن آن متوجه شود که مقاله درباره ی چیست ،خواننده را مشتاق به خواندن کل مقاله بکند.

کلمات کلیدی(key words)

کلمات کلیدی بعد از چکیده و قبل از مقدمه نوشته می شود که متشکل از 3 الی 10 کلمه یا عبارت کوتاه کلیدی مرتبط با موضوع اصلی مقاله است.

مقدمه مقاله (Introduction)

مقدمه یک مقاله پژوهشی ضمن بیان مسئله و تشریح موضوع به آن مسئله پاسخ می دهد که ارزش مطالعه حاضر برای انجام آن چه بوده است. در حقیقت با مطالعه مقدمه یک مقاله پژوهشی، خواننده با مسئله تحقیق آشنا شده و ضرورت انجام پژوهش را درک میکند. متن مقدمه باید روان باشد و حتی الامکان به صورت خلاصه و حداکثردر ۲ صفحه تایپ شود.

روش تحقیق (Methodology)

در این قسمت از مقاله چگونگی و روش انجام پژوهش توضیح داده می شود. همچنین نمونه های مورد بررسی، چگونگی نمونه گیری، جامعه هدف، مراحل اجرائی پژوهش و نحوه تجزیه و تحلیل داده ها ذکر می شود. در این قسمت در مورد تغییر بیشتر بحث شده و روش اندازه گیری و میزان دقت و چگونگی کنترل آنها بیان می شود.

نتایج تحقیق (Results)

در این قسمت نتایج بدست آمده از پژوهش ذکر می شود. نتایجی کلیدی مطالعه باید با کلمات روان و دقیق و بدون بزرگ نمایی ذکر شود. از روشهای مختلفی برای ارائه نتایج استفاده می شود. استفاده از اعداد، جداول و نمودارها کمک ارزنده ای به ارائه مطلب بطور ساده تر می نماید اما لازم است داده های جداول و نمودارها به طور کامل تشریح شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند. در مواردی که از روش ها و آزمون های آماری برای بررسی نتایج و تحلیل داده ها استفاده شده باشد، باید نوع آن نیز ذکر شود.

بحث و نتیجه گیری(Discussion and conclusion)

در این قسمت به تفسیر نتایج ارائه شده می پردازیم. همچنین می توان به مقایسه نتایج به دست آمده از مطالعه حاضر با نتایج سایر مطالعه ها پرداخت و با توجه به مجموعه شواهد نتیجه گیری نمود. در صورت لزوم می توان پیشنهادهایی برای انجام مطالعات بهتر و کامل تر در آینده ارائه داد.

منابع (References)

منابع مقاله به دو صورت داخل متن و آخر مقاله ذکر می گردد.کلیه ی منابع و مراجع استفاده شده در مقاله باید کاملا دقیق نوشته شوند .برای نوشتن منابع به منابع مقالات منتشر شده توجه نمایید .اگر از یک مقاله فارسی استفاده کردید , سال هجری شمسی را به سال میلادی تبدیل کنید.برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه ی نگارش منابع در یک مقاله ISI ،اینجا کلیک کنید.

تصویر

جهت اطلاع از جدیدترین اخبار دانشگاهی ما را در صفحات اجتماعیی دنبال نمایید

کانال تلگرام

صفحه اینستا گرام

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
(امتیاز 0 توسط 0 نفر)
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
اجباری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
اجباری


خدمات موسسه انتشاراتی اشراق