خدمات مقاله

خدمات ترجمه

خدمات ویراستاری

خدمات کتاب

ثبت سفارش

درباره ما

یکسان بودن روش پژوهش دو مقاله مجاز است؟

انتشار 5 اسفند 1396
مطالعه 3 دقیقه

بسیاری از افرادی که از پایان نامه خود مقالاتی اسخراج می‌کنند یا نتایج پژوهش خود را می‌خواهند در دو مقاله جداگانه مطرح کنند درباره بخش‌هایی که این دو مقاله می‌تواند یا نمی‌تواند مشابه باشد گما

یکسان بودن روش پژوهش دو مقاله مجاز است؟

آیا یکسان بودن دو مقاله از لحاظ روش پژوهش، مجاز است؟

فرض کنید شما پایان نامه‌ای را نگارش کرده‌اید و در آن از یک روش واحد پژوهش استفاده کرده‌اید اکنون می‌خواهید به صورت قانونی و مجاز نتایج پایان نامه خود را در قالب دو مقاله استخراج مقاله کنید؛ در اینجا پی خواهید برد که مجبورید روش پژوهش را در هر دو مقاله یکسان بنویسید. سوال اینجاست که آیا یکسان بودن دو مقاله از لحاظ روش پژوهش مجاز است؟

به طور کلی استفاده از یک روش پژوهشی در دو مقاله مجزا مورد تایید است و مشکلی نیست اما برای این اصل شرایطی را باید رعایت نمود:

– دو مقاله به حد نیاز تفاوت های با هم داشته باشند تا اشکالی بوجود نیاید.

–هر کدام از مقالات باید فرضیات و سوالات مخصوص به خود را داشته باشند.

– هر کدام از مقالات باید مسئله ها، نتیجه گیری و تحلیل های مخصوص خود را داشته باشد.

بیشتر افراد معمولا در استخراج مقاله از پایان نامه میخواهند تعداد مقاله خود را بیشتر از یک مورد برسانند اما بیشتر محققان برای طبیعی و مجاز بودن یافته های خود را در یک مقاله ارائه میدهند که شاید میتوانستند بیش از یک مورد باشد چون انها نخواستن متهم به انتشار غیراخلاقی تحقیقات و یافته های خود نشوند برای همین پژوهش خود را محدود کرده و یک مقاله ارائه دادند.

با ملاک‌‌‌های سه گانه‌ای که در فوق ذکر کردیم اگر دو مقاله از نظر سوال، فرضیه، تحلیل‌‌ و بحث و نتیجه‌گیری تفاوت‌‌های عمده‌ای با یکدیگر داشته باشند می‌توان آنها را به صورت واقعی به دو مقاله تقسیم بندی نمود در غیر اینصورت احتمال دارد شما به انتشار سالامی یا حجم دهنده متهم شوید و مجلات از چاپ مقاله شما امتناع نمایند.

انتشار سالامی و انتشار حجم دهنده چیست؟

ممکن است بسیاری از پژوهشگران عمدا و یا سهوا در انتشار مقاله خود دچار جعل علمی شوند .ما میخواهیم با دو نوع از عمل غیراخلاقی در چاپ و انتشار آثار علمی با نام انتشار سالامی  (Salami publications) و مقالات حجم دهنده (Meat extenders articles) بپردازیم و به این سوال که انتشار سالامی و انتشار حجم دهنده چه مفهومی دارند؟ پاسخ دهیم.

انتتشار سالامی برگرفته شده از کالباس پرادویه ایتالیایی هست. و از آنجایی که برای استفاده کالباس آن را به قطعات کوچکتر و بیشتر تقسیم میکنند از این رو نام این اقتباس را از آن گرفتند. در انتشار سالامی پژوهشگر مقالاتی را  نگارش می‌کند که دارای یک جمعیت مشابه، یک روش انجام پژوهش و یک فرضیه یکسان هستند. در واقع محقق نتایج خود را به نتایج جزیی‌تری تقسیم می‌کند و برای هریک از آنها یک مقاله می‌نویسد در حالیکه می‌توان کل نتایج را در یک مقاله کلی ارایه کرد.

 نام مقالات حجم دهنده از حجم دهنده های گوشتی گرفته شده است، مواد حجم دهنده گوشت، موادی هستند که معمولاً مقادیر زیادی از پروتئین بوده که برای ارزان نمودن قیمت گوشت به آن اضافه میشود. اما در انتشار متون علمی،  اگر یک نویسنده بخشی از یافته‌‌های قبلاً منتشر شده خود را با یافته‌‌های جدیدتری ترکیبکند تا بر اساس آن مقاله جدیدی را منتشر نماید، دچار خطای اخلاقی مقالات حجم دهنده گردیده است.

درآخر باید گفت که تنها نتایج مطالعات وسیع اپیدمولوژیک که سوالات متفاوت و مجزایی را مورد بررسی قرار می‌دهند را می‌توان در مقالات مختلف چاپ کرد. در این حالت نیز هر مقاله منتشر شده از چنین مطالعاتی باید دارای فرضیه‌‌های کاملاً مشخص و مجزا از سایر مقالات بوده و با آنها همپوشانی نداشته باشد و وابستگی هریک از مقالات به مطالعه اصلی نیز باید به دقت توضیح داده شود.

موسسه علمی پژوهشی اشراق با بیش از 5 سال سابقه در زمینه چاپ مقالات در نشریات معتبر با ضریب تاثیر مثبت همواره با ارائه خدمات حرفه ای و تخصصی  و مشاوره های تخصصی رایگان در خدمت پژوهشگران بزرگوار است.

موسسه اشراق حاصل تلاش پژوهشگران و محققین برای چاپ مقالات ارزشمند خود در مجلات مورد تایید وزارت علوم را هموار می سازد و خدمات ترجمه، فرمت بندی و مشاوره را ارائه میدهند تا پژوهشگران بتوانند مقالات خود را در مجلات مورد تایید وزارت علوم چاپ کنند.

برای ثبت سفارش میتوانید با کارشناسان موسسه تماس حاصل نمایید و از مشاوره آنها بهره مند شوید و یا درخواست خود را از طریق ایمیل  isiisc2011@gmail.com  ارسال نمایید تا مشاور های مورد نیاز برای شما ارائه شود.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
اجباری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
اجباری


خدمات موسسه انتشاراتی اشراق