خدمات مقاله

خدمات ترجمه

خدمات ویراستاری

خدمات کتاب

ثبت سفارش

درباره ما

مراحل چاپ کتاب.

انتشار 24 آذر 1395
مطالعه 5 دقیقه

برای چاپ کتاب چه مراحلی را باید طی کرد؟

مراحل چاپ کتاب.

شاید شما هم یکی از افرادی باشید که بخواهید نوشته هایتان، شعرهایتان،پایان نامه و آثار خود را تبدیل به کتاب کنید. موسسه علمی پژوهشی اشراق سعی کرده مطالب کاملا ساده و عملی در رابطه با مراحل چاپ کتاب،شرایط چاپ کتاب برایتان ارایه دهد.

مراحل چاپ کتاب

۱-آماده کردن فایل کتاب به صورت ورد:صفحه ارایی معمولا توسط انتشارات انجام میگیرد اما چنانچه می خواهید صفحه آرایی کتابتان را خودتان انجام دهید میتونید از مطالب زیر کمک بگیرید.

صفحه آرایی کتاب:

صفحه ارایی یکی از مهمترین ارکان کتاب می باشد. صفحه بندی باید طوری باشد که خواننده را راغب به خواندن کتاب کند. نوشته ها باید در اندازه مناسب و فاصله بین خطوط نیز مناسب باشد که چشم خواننده هنگام خواندن کتاب اذیت نشود. صفحه آرایی کتاب با نرم افزارهای مختلفی انجام می شود که ورد از آسانترین و ساده ترین آن می باشد.

یکی از نکته های مهم در صفحه آرایی کتاب، فونت کلمات می باشد. که در انتخاب آن باید دقت کافی را داشته باشیم. فونت مورد نظر باید خوانا و آسان باشد. از انتخاب فونت های تحریری که خواندن را برای خواننده سخت می کند باید بپرهیزم.( به جز در کتاب های بخصوص)

رایج ترین و مناسب ترین فونت های کتاب ، بی نازنین، لوتوس و میترا می باشد.

قطع کتاب:

قطع به اندازه طول و عرض کتاب و هر نوع نشریه، گفته می شود. دلیل به وجود آمدن قطع های مختلف برای کتاب، استفاده آسانتر یا متناسب با نوع کاربرد هر کتاب است.در سال های آغازین پیدایش چاپ، قطع رایج کتاب های چاپی همانند نسخه های خطی بود. ولی، به تدریج، چاپ کنندگان کتاب دریافتند که استفاده از اندازه های مختلف در بهبود کار مؤثر خواهد بود. آلدوس مانوتیوس (۱۴۴۹-۱۵۱۵)، چاپگر ساکن ونیز، نخستین کسی بود که به نقش و اهمیت قطع کتاب در میزان استفاده از آن پی برد.

بسته به نوع کتاب بایستی قطع مناسب را برای آن در نظر گرفت.سایز رقعی برای کتابهای ادبی (رمان و شعر) مناسب تر است و سایز وزیری برای کتابهای دانشگاهی مناسب می باشد.

سایز کتاب:

برای تنظیم سایز کتاب مراحل زیر را پیروی نمایید:

1- با توجه به اندازه ای که برای کتاب یا پایان نامه خود در نظر گرفته ایم، اندازه را به صورت زیر وارد می کنیم.

Page layout ............ Size ......... More Paper Size............ Width- Height

2- سپس فاصله نوشته را از ۴ طرف مشخص می کنیم. در کتاب های رقعی فاصله نوشته ما باید از هر ۴ طرف ۲ و در کتاب های وزیری ۲/۲ باشد.

Page layout ........ Margins............ Margins Width

3- پس با توضیحاتی که تا این لحظه داده شد، برای کتاب های رقعی سایز کتاب را ۲۱*۱۴٫۵ می گذاریم و حاشیه ها را ۲ سانتی متر در نظر می گیریم.

برای کتاب های وزیری سایز کتاب را ۲۱*۱۷٫۵ می گذاریم و حاشیه ها را ۲٫۲ سانتی متر در نظر می گیریم.

4- در مرحله چهارم برای نوشته ها فونت و اندازه مناسب را انتخاب میکنیم.

5- مرحله بعدی انتخاب فاصله خطوط میباشد.معمولا فاصله ای که برای خطوط در نظر گرفته میشود 1.5 است.

6- برای مرتب کردن نوشته ها و ردیف ها بایستی تمامی آن را انتخاب کنیم (با کلید ctrl+A (و

سپس گزینه Justify را میزنیم.

شماره گذاری در صفحات ورد:

شماره گذاری کتاب معمولا بدین صورت انجام میگیرد:

صفحه اول: این صفحه به "بسم ا..." اختصاص داده میشود.

صفحه دوم: این صفحه سفید گذاشته میشود.

صفحه سوم(صفحه عنوان) : در این صفحه ابتدا آرم دانشگاه،سپس عنوان کتاب و نام و نام خانوادگی کامل مولف (مولفین) و مترجم (مترجمین) ذکر میگردد.

صفحه جهارم (صفحه شناسه): شامل شماره فیپا و مشخصات کتابشناختی کتاب که توسط ناشر به کتاب اضافه میگردد.

صفحه پنجم (صفحه تشکر و قدر دانی):درج مطالب در این صفحه اختیاری است.

صفحه ششم: شامل عکس و خلاصه ای از مشخصات نویسندگان به همراه ذکر عناوین دیگر اثار ایشان می باشد.به عبارت دیگر در این قسمت رزومه مولف یا مترجم در یک صفحه شامل سال و محل تولد،مدارج تحصیلی،رشته تخصصی،سوابق علمی و ،نام کتب قبلی منشر شده و ... به همراه عکس پرسنلی 4*3 با کیفیت بالا درج میگردد.

صفحه هفتم: فهرست مطالب را در بردارد.

نحوه شماره گذاری:

روی هدر کلیک میکنیم، در بالای صفحه منویی ظاهر می شود. از آن جا گزینه Diffrent odd & Even Page را تیک می زنیم. زیرا شماره صفحات زوج باید در سمت راست صفحه و شماره صفحات فرد در سمت چپ باشند.سپس روی گزینه Page number می رویم و برای صفحات زوج ، از گزینه ای که شماره ها در سمت راست قرار دارند استفاده کرده و برای صفحات فرد برعکس.

معمولا اسم کتاب و نویسنده یا سر فصل ها در بالای صفحات کتاب زده می شود. که در صفحات زوج باید اسم کتاب زده شود و در صفحات فرد اسم نویسنده یا فصل های مربوطه زده شود.

برای اینکه هر فصل هدر جداگانه داشته باشد باید از سشن بندی استفاده کنیم. در زیر به توضیح این مورد خواهیم پرداخت.

در نظر داشته باشید که شروع هر فصل در کتاب باید از صفحات فرد باشد. عنوان هر فصل نیز بسته به سلیقه شما میتواند در صفحه ای جداگانه یا تقریبا وسط صفحه باشد و مطالب از چند خط پایین تر شروع شود.

سشن بندی:

اگر بخواهیم هر فصل هدر جداگانه داشته باشد باید آن را سشن بندی کنیم. یک راه آن بدین ترتیب می باشد:

مثلا می خواهیم در بالای صفحات فرد عنوان فصل مربوطه را بزنیم. ابتدا به جایی می رویم که فصل مورد نظر شروع شده. مثلا فصل اول از صفحه ۱0 شروع شده است. بنابراین ما اشاره گر موس مان را به آخر صفحه 9 می بریم و سپس روی گزینه Page layout رفته و از آن جا Breaks و بعد Next page را انتخاب میکنیم. در این جا اشاره گر به صفحه بعد می رود. سپس روی هدر کلیک کرده و روی منوی بالایی گزینه Link to Previous را که به رنگ نارنجی در آمده است را انتخاب میکنیم. سپس عنوان مربوطه را تایپ می کنیم. برای بقیه فصل ها نیز به همین صورت عمل می کنیم. بدین صورت می توانیم برای هر فصل هدرهای متفاوت داشته باشیم.

2- دومین مرحله،مرحله ی دریافت شابک و فیپا و مجوزمی باشد که تمامی مراحل توسط انتشارات انجام می شود.

3- صدور مجوز توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

4- آماده کردن طرح جلد کتاب :طرح جلد توسط انتشارات انجام می شود ولی در صورت تمایل می توانید خودتان طرح پیشنهادی رو جهت بررسی ارسال نمایید.

5- چاپ کتاب توسط انتشارات و تحویل به نویسنده

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
اجباری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
اجباری


خدمات موسسه انتشاراتی اشراق