خدمات مقاله

خدمات ترجمه

خدمات ویراستاری

خدمات کتاب

ثبت سفارش

درباره ما

مراحل چاپ مقاله در مجلات علمی

انتشار 28 اسفند 1396
مطالعه 4 دقیقه

مقالات علمی نشا ن دهند ه ی علاقه ی دانشجو به انجام کار تحقیقاتی و میزان جدیت وی در انجام آن می باشد. به تجربه ثابت شده است که دانشجویانی که دارای مقالات علمی هستند، شانس بالاتری برای دریافت پ

مراحل چاپ مقاله در مجلات علمی

 چاپ مقاله در مجلات علمی چه مراحلی دارد؟

مقالات علمی نشا ن دهند ه ی علاقه ی دانشجو به انجام کار تحقیقاتی و میزان جدیت وی در انجام آن را نشان می دهد. دانشجویانی که دارای مقالات علمی هستند، شانس بیشتری برای دریافت اکسپت در مقاطع تحصیلی بالا به ویژه در مقطع دکترا دارند. به این سبب داشتن مقاله ی علمی هم به دانشجویان کارشناسی و هم به دانشجویان کارشناسی ارشد توصیه می شود، ولی دانشگاه ها از دانشجویان کارشناسی ارشد انتظار بیشتری برای داشتن مقاله در مجلات علمی دارند. به همین دلیل چنانچه دانشجوی کارشناسی ارشد هستید و قصد ادامه ی تحصیل در مقطع دکترا را دارید، چاپ مقالات علمی را جدی بگیرید.
پژوهشگران در تلاشند تا با انجام پژوهش های جدید به پیشرفت علم کمک شایانی کنند.برای انتشار مطالب علمی خود بایستی یک مقاله اصولی تدوین نماییم.کاستی های موجود در مقاله شانس انتشار مقاله را کم میکند. اشتباهات رایج در نگارش مقالات را شناسایی کرده و راه حل های مفید و تاثیرگذار برای آماده سازی مقاله جهت ارسال به مجلات علمی را انجام دهید.

مراحل چاپ مقاله در مجلات علمی 

 1-در ارسال مقاله به مجله عجله نکنید

قبل از ارسال مقاله به مجله بایستی مقاله چندین بار بررسی کنید تا در صورتی که نیاز به ویرایش دارد رفع کنید.بعضی نویسندگان بر این معتقدند که مقاله را به مجله ارسال میکنیم و داوران ایرادات مقاله را شناسایی کرده و برای رفع آن به ما ارجاع میدهند در صورتی که این کار شانس پذیرش مقاله را کاهش میدهد.به خاطر همین لازم است قبل از ارسال مقاله به مجله مورد نظر ،مقاله دوباره خوانی شود.دوباره خوانی در حوزه پژوهش ضروری است و به شناسایی ایرادات رایج و کاستی های مقاله کمک  زیادی می کند. بهتر است از دوستاد در رشته خود بخواهید تا مقاله را مطالعه کنند و ایرادات آن را به شما گوشزد کنند. سعی کنید غلط املایی در مقاله وجود نداشته باشد و از نظر ساختاری هم مشکلی نباشد.

2-انتخاب مجله مناسب با محتوای مقاله

انتخاب مجله مناسب با مقاله یکی دیگر از مهمترین عوامل تاثیر گذار در پذیرش مقاله میباشد.مجلات از لحاظ اعتبار علمی متفاوتند و هر کدام معمولا در یک اسکوپ خاص فعالیت می کنند و اگر مقاله ما در حوره و حیطه مجله نباشد مقاله ما ریجکت شده و چاپ نمی شود، شانس پذیرش کاهش پیدا میکند.به طور مثال مجلات الزویر و  JCR مقالاتی با بار محتوایی قوی را می طلبد و پروسه داوری سختگیرانه ای دارند.

3-مطالعه اهداف و اسکوپ مجله و دستورالعمل های درخواستی ادیتور مجله

بعد از دوباره خوانی مقاله و بررسی ایرادات مقاله و انتخاب مجله مناسب ،گام بعدی بررسی اهداف و اسکوپ مجله می باشد.رعایت این مورد هم شانس پذیرش مقاله را افزایش میدهد.گام دیگر ،بررسی دستورالعمل های نگارش مقاله می باشد.هر مجله برای اسامی نویسندگان ،جداول و نمودارها ،رفرنس دهی و ... فرصت خاصی دارد.توجه به این موارد و اماده کردن مقاله بر این اساس در پذیرش مقاله تاثیر به سزایی دارد.

4- عنوان و چکیده مناسب برای مقاله

عنوان و چکیده مقاله از اجزاء بسیار مهم مقاله است که باید زمان بیشتری برای ان صرف کنید تا نظر داوران را به خود جلب کند.عنوان انتخابی بایستی موضوع مورد بررسی را به خوبی منعکس کند.چکیده بایستی با دقت طراحی و تدوین گردد و در برگیرنده هدف و تمام موضاعات اساسی پژوهش باشد.به طور مثال در چکیده بایستی به متد و روشهای مورد استفاده در پژوهش،داده ها و یافته های کلیدی و مفاهیم تئوری و عملی و... به طور مختصر اشاره گردد.

5-ویراستاری حرفه ای مقاله 

قبل از ارسال مقاله برای چاپ ،توصیه می شود تا یک ویراستاری اساسی و حرفه ای توسط یک کارشناس مجرب انجام گیرد.مجله سابمیت شده توسط ادیتورها و  مجله مورد بررسی قرار میگیرد.با توجه به امار ثبت شده مجلات الزویر،بین 30 الی 50 درصد مقالات ارایه شده به مجلات ،قبل از اینکه حتی داوری شوند به دلیل ضعف زبانی یا ترجمه نامناسب ریجکت میشوند.نگارش صحیح،ویرایش و ارایه متن بدون ایراد ،استفاده از تصاویر مناسب در مقاله از عواملی است که در چاپ مقالهبسیار موثر است.با این حال بعضی مواقع نیاز است تا برای بررسی مجدد مقاله از  ویراستار کمک بگیریم.نویسندگان میتوانند با در نظر گرفتن مواردی مثل دوباره خوانی مقاله وجلوگیری از توصیف های غیرضروری کار ویرایش نهایی را اسان تر کنند.برای ویرایش املایی و گرامی مقاله نیز میتوان از غلط یاب گرامری و لغوی وورد استفاده کرد.

6-ارسال یک نامه به همراه مقاله

هرگز اهمیت نامه ارسالی پروپوزال به ادیتور یا سردبیر مجله را دست کم نگیرید.این نامه به نویسندگان این فرصت را میدهد تا ادیتور یا سردبیر را متقاعد کند که پژوهشی که انجام داده ارزش داوری  و بررسی دارد .نکاتی که می بایست رعایت نمایید:

  • موضوع اصلی مقاله را تشریح کند.
  • به روز بودن موضوع مقاله را اثبات کند.
  • مرتبط بودن مقاله با مجله را توجیه کند.
  • در ضمن بهتر است متن مقاله در نیم صفحه محدود گردد.

7-مطالعه با دقت کامنت های ادیتور

ادیتور مجله،  اصلاحات مورد نیاز یک مقاله را مشخص  می کند. که آن اصلاحات می تواند تغییرات اساسی و یا جزئی باشد. در مجلات معتبر درک جنبه های اساسی الزامی است. ادیتور مجله بایستی به طور واضح این اصلاحیه ها را مشخص نماید و تمامی کامنتهایی که روی مقاله زده میشود کاملا واضح باشد تا نویسنده متوجه نوع ایراد مقاله شود.نویسنده بایستی اصلاحات خواسته شده را قبل از پایان یافتن دلایل مشخص شده به مجله سابمیت کند.بعد از ارسال ممکن است  مقاله مجددا برای ویرایش برگردد.

مرحله ویرایش مقاله همراه با دو نامه اصلی است.

نامه اول : شامل یک نوشته همراه با هایلات  نکات پیشنهادی ادیتور است.
نامه دوم: لیستی از ایرادات و اشتباه های مقاله که ادیتور گردآوری شده است. (در حالت کلی : نامه ای که اشتباه ها را ادیتور به نویسنده گوشزد کرده است.)
نویسنده هر دو نامه  راخیلی جدی مطالعه کند. در ضمن نویسنده میتواند موافقت یا مخالفت خود را در رابطه با نظرات ادیتور بیان کند و همیشه هم الزامی نیست که  با نظر ادیتور اعمال شود.در صورت مخالفت با نظر ادیتور  باید یک دلیل قانع کننده برای ادیتور بیاورید.
موسسه علمی پژوهشی اشراق با بیش از 5 سال سابقه در زمینه چاپ مقالات در نشریات معتبر با ضریب تاثیر مثبت همواره با ارائه خدمات حرفه ای و تخصصی  و مشاوره های تخصصی رایگان در خدمت پژوهشگران بزرگوار است.
موسسه اشراق حاصل تلاش پژوهشگران و محققین برای چاپ مقالات ارزشمند خود در مجلات مورد تایید وزارت علوم را هموار می سازد و خدمات ترجمه، فرمت بندی و مشاوره را ارائه میدهند تا پژوهشگران بتوانند مقالات خود را در مجلات مورد تایید وزارت علوم چاپ کنند.
برای ثبت سفارش میتوانید با کارشناسان موسسه تماس حاصل نمایید و از مشاوره آنها بهره مند شوید و یا درخواست خود را از طریق ایمیل  isiisc2011@gmail.com  ارسال نمایید تا مشاور های مورد نیاز برای شما ارائه شود.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
اجباری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
اجباری


خدمات موسسه انتشاراتی اشراق