خدمات مقاله

خدمات ترجمه

خدمات ویراستاری

خدمات کتاب

ثبت سفارش

درباره ما

نحوه ی نوشتن یک مقاله ی کامل

انتشار 30 فروردین 1396
مطالعه 2 دقیقه

چگونه یک مقاله ی کامل بنویسیم؟

نحوه ی نوشتن یک مقاله ی کامل

 

مقاله ،معمول ترین روش انتقال اطلاعات علمی بین علاقه مندان به علم است.به خصوص دانشجویانی که در مقاطع ارشد و دکتری در حال تحصیل هستند نیاز اساسی به نوشتن مقاله دارند.برای نوشتن یک مقاله ی کامل بایستی با اصول اساسی نوشتن مقاله آشنا شویم.

 

نکات کلی در مورد نگارش مقاله ی کامل

  • موضوعی که قصد نوشتن آن را دارید به صورت ساده و آسان ،یادداشت کنید.

برای مثال:نمرات برتر 

  • ایده های بکر و ناگهانی که در مورد موضوع به ذهنتان می آید را بنویسید سپس با بررسی دقیق این ایده ها ،می توانید ایده های مرتبط با موضوع خود را انتخاب نمایید.
  • یک عنوان برای مقاله ی خود انتخاب نمایید.

برای مثال:چگونگی دستیابی به نمرات برتر در طی 14 روز،بوسیله استفاده از روش تدریس خصوصی

  • اینگونه در نظر داشته باشید که خواننده ی مقاله ی شما هیچ چیزی در مورد موضوع و عنوان مقاله ی شما نمی داند.پس اولین جمله ای که بایستی استفاده کنید تا خواننده علاقه مند به مقاله شود چیست؟شاید این جمله یک سوال یا یک بیانیه ساده باشد.

برای مثال: آیا شما به کسب نمرات بالاتر در 14 روز تمایل دارید؟ 

نگه داشتن عنوان در ذهن خود.توضیح دهید که چرا این عنوان را انتخاب کرده اید و یا چرا فکر می کنید این عنوان درست است.این یک مرحله است که شما در حد امکان و با استفاده از بسیاری از واقعیت ها ،از ایده ی خود حمایت کنید.با استفاده از ایده های بکری که در مرحله ی 2 داشتید، می توانید چند جمله بنویسید.

  • بعد اینکه شما حقایق و ایده های معینی را نوشتید،به عقب برگردید و از خود سوال کنید که آیا به نوشتن پاراگراف مقدماتی کوتاه تمایل دارید؟ 
  • سپس از خودتان سوال کنید که آیا تمایل به نوشتن یک نتیجه گیری دارید؟

 

 

8 گام برای نوشتن یک مقاله ی کامل

  • نوشتن یک خلاصه ی کامل.عنوان یا ایده ی اصلی خود را در مرکز یک صفحه قرار دهید و دور ان را دایره بکشید و تمام ایده ها و کلمات کلیدی که در مورد موضوع به ذهنتان می آید بنویسید.برای هر ایده ی اصلی یک شاخه جدا کنید.در این مرحله ذهن شما درگیر است و راه حل این است که هر ایده ای که به ذهنتان می آید بنویسید.
  • به خلاصه ی ایده ها و کلمات کلیدی توجه کنید و آنها را به گروه هایی تقسیم بندی کنید.مطمئن شوید که هر گروه ،نشان دهنده ی موضوعی است که شما در مورد آن می نویسید.

  

  • گروه های خود را به سه بخش اصلی مقاله (ابتدا ،وسط و آخر) تقسیم بندی کنید.شروع مقاله بایستی برای خواننده بسیار جالب و جذاب باشد تا تمایل به خواندن بقیه ی بخش ها داشته باشد.قسمت میانی مقاله ،موضوع مقاله را با بیان نقل قول ها و شواهد و حقایقی پشتیبانی می کند.پایان مقاله هم یک پاسخ هوشمندانه به سوالات اصلی مقاله می دهد.

 

  • پیش نویس مقاله.می توانید پیش نویس مقاله را در کامپیوتر بنویسید.هر ایده ای که در مورد پاراگراف های بخش میانی به ذهنتان می اید بنویسید و نگران سبک نوشتن و غلط های املایی متن نباشید چون بعدا می توانید این ایرادات را چک کنید.از ایده هایی که مطمئن هستید مهم هستند استفاده کنید.

 

  • هم اکنون به نوشتن بخش پایانی مقاله بپردازید.مطمئن باشید که در این بخش توانسته اید به سوالات و موضوع اصلی مقاله پاسخ داده اید.نگاهی به پیش نویس قسمت میانی مقاله بیاندازید و 5الی10 کلمه ی کلیدی مهم را انتخاب کنید و کوتاهترین راهی که این کلمات را به هم مربوط می سازد را پیدا کنید.این راه بخش پایان مقاله را تشکیل می دهد.
  • هم اکنون نوبت پیش نویس کردن بخش ابتدایی مقاله است.این پیش نویس تصویر کلی از چیزی است که قصد بیان آن را دارید.قسمت ابتدای مقاله یکی از مهمترین بخش هاست و باید به قدری جذاب نوشته شود که خواننده علاقه مند به خواندن مقاله شما گردد.

 

  •  اکنون نوبت استراحت شما فرا رسیده است.در مغزتان به ایده ها فرصت پردازش بدهید.فردا نکات جدیدی در مورد موضوع به ذهنتان می آید.

 

  •  کل مقاله را با صدای بلند برای خودتان بخوانید و در صورت امکان ان را ضبط کنید.بعد از خودتان بپرسید که آیا این نوشته و صدا منطقی و قانع کننده است؟

 

 

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
اجباری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
اجباری


خدمات موسسه انتشاراتی اشراق