خدمات مقاله

خدمات ترجمه

خدمات ویراستاری

خدمات کتاب

ثبت سفارش

درباره ما

نحوه ی نوشتن مقاله تحلیلی

انتشار 6 اردیبهشت 1396
مطالعه 2 دقیقه

یک مقاله تحلیلی چگونه نوشته می شود؟

نحوه ی نوشتن مقاله تحلیلی

 

برای اینکه بخواهید یک مقاله تحلیلی بنویسیدفدر ابتدا باید بدانید که مقاله تحلیلی چه نوع مقاله ای است؟احتمالا دبیران دورهی راهنمایی و دبیرستان شما،در مورد مقاله تحلیلی تعریفی مثل "یک مقاله تحلیلی جهت تجزیه و تحلیل یک متن نوشته می شود " گفته باشند.

یک مقاله تحلیلی خلاصه نمی شود.اگر چه این ممکن است در تئوری یک امر بدیهی باشد ولی در عمل کار سختی است.

اگر شما به جای تجزیه و تحلیل از خلاصه نویسی استفاده نموده باشید، می توان از طریق توجه به متن مقاله متوجه آن شد.آیا شما به سادگی آنچه را که اتفاق افتاده است بیان کرده اید یا فقط نقاط اصلی موضوع را بیان کرده اید؟

خوب ،پس یک مقاله تحلیلی دقیقا چه نوع مقاله ای است؟

معمولا مقالات تحلیلی روی یک موضوع بیشتر تمرکز می کنند.مقالات تحلیلی معمولا روی کتابها و شعرهای نوشته شده متمرکز می شوند.برای مثال: چگونه تم های خاص خود را در داستان ارائه می کنند و یا چگونه استعاره ی استفاده شده در شعر،مفهوم معینی را برای شعر بیان می کند.

به طور خلاصه،این نوع مقاله نیاز دارد تا شما به بخش های ریز موضوع توجه نمایید تا بتوانید مسائل و نکات بزرگتر را واضح تر ببینید.

 

یک راه برای ایجاد طرح کلی مقاله ی تحلیلی

چند روش برای سازماندهی مقاله تحلیلی وجود دارد،اما مهم نیست شما کدام راه را برای نوشتن مقاله انتخاب نمایید.مقاله شما بایستی از 3  قسمت اصلی تشکیل گردد:

  1. مقدمه (Introduction)
  2. بدنه و متن اصلی مقاله(Body)
  3. نتیجه گیری(Conclusion)

   

 

مقدمه مقاله تحلیلی

هدف مقدمه ی این نوع مقاله،علاقه مند سازی خواننده به خواندن آنالیز ها و تحلیل های انجام شده در مقاله است.این مقدمه بایستی حداقل شامل 3 بخش : 1. جملات غالب ،2.بیانیه و 3.یک یا دو جمله در مورد اثبات بیانیه باشد.

 

  • در بخش اول مقدمه بایستی از جملاتی استفاده گردد که جالب و شگفت انگیز باشد.شما می توانید برای نوشتن این بخش از پرسش یک سوال ،ارائه چند آمار مرتبط و یا ایجاد یک بیانیه غیر معمول و بحث برانگیز استفاده نمایید.
  • بعد از نوشتن جملات اولیه،نوبت به نوشتن بیانیه می رسد.در این قسمت،مساله و هدف بایستی به وضوح مطرح گردد.
  • در بخش سوم مقدمه ،چگونگی اثبات ادعای نویسنده ذکر می گردد.برای مثال:نویسنده تمایل دارد تا به خواننده بگوید که قصد تجزیه و تحلیل یک موضوع خاص را دارد.

این نکات ،بلوک های ساخت پاراگراف های بخش میانی مقاله (Body) را تشکیل می دهند.

 

بدنه ی اصلی مقاله تحلیلی

این قسمت از مقاله،شامل تعدادی پاراگراف است.هر پاراگراف نیز خود شامل جمله ی عنوان ،مجموعه ای از ادعا ها ،مدارک اثبات  ادعاها و چگونگی ارتباط آن با جمله ی عنوان می باشد.

  • ایجاد یک جمله ی عنوان قوی :جمله ی عنوان هر پاراگراف بایستی دقیقا منظور و هدف این پاراگراف را به خواننده منتقل نماید.
  • مشخص کردن شواهد و ادعای خود و بیان و توضیح آنها در بخش های کوچکتر
  • بیان ادعا بدون هیچ گونه اثباتی.در این مورد شما می توانید از نقل قول استفاده نمایید.
  • مدارک و شواهد را به جمله ی عنوان ربط دهید و آنها را به طور کاملا واضح شرح دهید.در غیر این صورت مقاله ی تحلیلی شما ماهیت خود را از دست می دهد و به صورت خلاصه نوشته می شود.

 

نتیجه گیری مقاله تحلیلی

پس از تکمیل کردن پاراگراف های بخش میانی مقاله ،ارائه ی شواهد مناسب برای آنها و گره زدن آنها به جمله ی عنوان  ،نوبت جمع بندی همه ی این مطالب فرا می رسد.

نتیجه گیری ،نکات اصلی مقاله را بدون اینکه آنها را کپی کند ذکر می نماید.

نتیجه گیری  یکی از اصلی ترین اجزا مقاله محسوب می گردد و معمولا این بخش آخرین بخشی  است که توسط خواننده ،خوانده می شود پس باید در نوشتن آن دقت کرد و به گونه ای نوشت که در عین سادگی و اختصار ،تاثیر گذاری بیشتری داشته باشد.معمولا خوانندگان تکرار مطالب و جملاتی را که در چکیده و مقدمه نوشته شده را به عنوان یک نتیجه ی خوب قبول ندارند بلکه دنبال یک پیام موثر و گویا از کل کار انجام شده را می طلبند.

 

 

 

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
(امتیاز 0 توسط 0 نفر)
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
اجباری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
اجباری


خدمات موسسه انتشاراتی اشراق