خدمات مقاله

خدمات ترجمه

خدمات ویراستاری

خدمات کتاب

ثبت سفارش

درباره ما

راههای شناسایی مجله جعلی

انتشار 7 آذر 1396
مطالعه 3 دقیقه

مجلات جعلی مجلاتی هستند که با نام و اعتبار برخی مجلات معتبر­ کار می­کنند ولی در واقع ارتباطی با آن مجلات ندارند. عمدتاً افراد سودجو به سراغ مجلاتی می­روند که به صورت فیزیکی چاپ می شوند....

راههای شناسایی مجله جعلی

مجلات جعلی (Fake)

مجلات فیک و جعلی، از نام و شناسه برخی مجلات معتبر­  استفاده می کنند و از این طریق هزاران دانشجو و اساتید را فریب داده و با هزینه های کلانی مقالاتشان را به چاپ می رسانند. سارقان سایبری و جاعلان بیشتر سراغ مجلات معتبری می روند  که به صورت فیزیکی چاپ می شوند و وب سایت مشخصی ندارند و یا مشهور نیستند  و  با ساخت یک وب سایت با نام و مشخصات مجلات اصلی شروع به کلاهبرداری از محققان بی تجربه  می نمایند.  این افراد سوجو بدون اینکه اهداف مشخص و تخصصی در چاپ  مقاله داشته باشند  تنها هدفشان  پول هست، با  ایده های هوشمندانه  خود و آگاه از نیاز پژوهشگران عمدتا کشورهای در حال توسعه را مورد هدف قرار می دهند که  متاسفانه در سالهای اخیر حجم زیادی از مقالات چاپ شده در این مجلات جعلی (Fake)  و به سرقت رفته   (hijacked journals)به ایرانیان تعلق دارد.

 بنابراین شناسایی درست نشریه مهم ترین اقدامی است که قبل از هر کاری باید انجام گیرد، تا در تله و دام این افراد سود جو گرفتار نشوید برای  همین منظور موسسه اشراق در این زمینه تجربیات چندین ساله خود را در اختیار شما پژوهشگران و دانشجویان ارجمند قرار داده تا مجلات معتبر و مناسب را بتوانید انتخاب نمایید.

یکی از روش هایی که سایت واقعی مجله را به نویسنده نشان می دهد، مشاهده آدرس دفتر مجله و لینک اصلی وب سایت مجله است که معمولاً در سایت تامسون رویترز قابل رؤیت می­باشد http://science.thomsonreuters.com)) و در بیشتر موارد فعال است، برخی مواقع بنا به دلایلی از جمله الکترونیکی نبودن مجله، این لینک فعال نبوده و همین مسئله مورد توجه سودجویان قرار گرفته و عامل ایجاد سایت تقلبی به نام و شماره ISSN همین مجله می شود.

روش های زیادی برای شناسایی مجلات جعلی وجود دارد. هر چند به مروز زمان و لو رفتن روشهای کشف سایتهای جعلی، این سایت ها نیز دست به دامن متدهای جدید تر و پیچیده تری می شوند. در عین حال برخی از روشهای شناسایی این سایتها عبارتند از : 

  1. یکی از اساسی ترین روش برای  شناسایی مجلات جعلی استفاده از سایت whois می باشد برای استعلام مشخصات دامین سایت مورد نظر کاربرد دارد. از طریق این سایت می توان تاریخ تاسیس و انقضای هر دامین و سایر اطلاعات مربوطه را استعلام نمود و با تطبیق مشخصات سایت مورد نظر در مورد واقعی یا جعلی بودن مجله به نتیجه رسید. مهمترین گزینه جهت تصمیم گیری تاریخ تاسیس دامین با آرشیو مجله مورد نظر است. بعنوان مثال چنانچه تاریخ تاسیس دامین 2016 بوده ولی آرشیو مجله از قبل از 2009 هم مقاله داشته باشد نشاندهنده غیر معتبر بودن سایت مورد نظر است. آدرس دقیق سایت استعلام مشخصات هر دامین در زیر آمده است کلیک کنید :

  1. روش دیگر نحوه دانلودمقالات در آرشیو سایت است. در بسیاری از سایتهای غیر معتبر، زمانیکه اقدام به دانلود مقاله isi ای می شود، سایت از کاربر یوزر، پسورد می خواهد. این در حالی است که مجلات غیر اوپن اکسس برای هر مقاله isi چکیده را نمایش می دهند و برای دانلود کل مقاله isi، درخواست وجه می کنند نه اینکه بدون نمایش چکیده از کاربر یوزر پسورد بخواهند.
  2. - روش دیگر این است که با مراجعه به ارشیو مجله، چند عنوانمقاله isi بصورت رندوم انتخاب شود و از طریق گوگل عنوان سرچ شود. معمولا سایت های جعلی برای تکمیل آرشیو مجله،  مقالات را از سایت های دیگر برداشته و در آرشیو خود قرار می دهند در این جور موارد با یک جستجو ساده در گوگل شاید بتوان مشخص نمود که مقالاتی که این نشریه در وب سایتش قرار داده است آیا قبلا به چاپ رسیده است یا خیر. اگر به چاپ رسیده باشد احتمال زیادی هست که مجله جعلی باشد.
  3. یک روش دیگر این است که عنوان مجله مورد نظر را در گوگل + hijack تایپ نمایید و نتیجه را ببینید.
  4. معمولا مجلات واقعی و معتبر، فراخوان برای ارسال و جذب مقاله به ایمیل نویسندگان ارسال نمی‌کنند. در حالیکه مجلات غیر معتبر ایمیل نویسندگان را از مقالاتی که قبلا آنهاچاپ کرده اند استخراج نموده و فراخوان چاپ مقاله آن هم در زمان خیلی کم می زنند.
  5. ارسال سریع پاسخ سابمیتمقاله isi و عدم اعمال اصلاحات به مقاله isi نیز یکی دیگر از روشهای شناسایی مجلات نامعتبر است.
  6. روش دیگر برای تشخیص جعلی بودن مجلات  بررسی نوع انتشار مجله است. در اکثر مواقع سایت جعلی و تقلبی مجلات برای نشریاتی که به صورت کاغذی منتشر می شوند و نسخه الکترونیک ندارند ایجاد می شوند پس اگر مجله ای صرفا نسخه ی کاغذی دارد و شابک آن بصورت پرینتی ثبت شده است اما با یک وب سایتی روبرو شدید که به اسم همون مجله و اسمشان همسان می باشد احتمال جعلی بودن مجله بالاست.

جهت اطلاع رسانی و مشاوره رایگان در این زمینه می توانید با شماره های 04133373424 – 09149724933  تماس بگیرد  و یا با آدرس ایمیل: isiisc2011@gmail.com درخواست خود را ارسال نمایید.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
اجباری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
اجباری


خدمات موسسه انتشاراتی اشراق