خدمات مقاله

خدمات ترجمه

خدمات ویراستاری

خدمات کتاب

ثبت سفارش

درباره ما

روش های داوری تخصصی (Peer Review)

انتشار 6 اردیبهشت 1397
مطالعه 1 دقیقه

داوران تخصصی مقالات علمی مختلف در سراسر دنیا از روش های مختلفی برای ارزیابی و بررسی مقالات ارسالی به منظور چاپ در ژورنال خاصی استفاده می کنند.

روش های داوری تخصصی  (Peer Review)

سه روش رایج برای داوری تخصصی (Peer Review)  مقالات علمی پژوهشگران وجود دارد که عبارتند از :

  1. روش یکسو کور (Single blind) 
  2. روش دوسو کور (Double blind)
  3. روش داوری باز (Open review)

انواع داوری تخصصی

1. روش یکسو کور (Single blind): 
روشی که در آن داور از مشخصات نویسنده آگاه است. این روش رایج‌ترین مدل ارزیابی در میان ژورنال‌های علمی است.

مزایا: در این روش، داوری بدون نگرانی نسبت به انتقاد نگارنده مقاله صورت می‌گیرد. در بسیاری از موارد، آگاهی از سوابق علمی نویسنده‌ی مقاله به داوری و ارزیابی صحیح و اصولی مقاله کمک می‌کند.

معایب: دخالت نظرات شخصی یا مغرضانه داور صورت پذیرد.

2. روش دوسو کور (Double blind):
در این روش، داوران و نویسندگان از هویت یک‌دیگر بی‌اطلاع هستند، این روش بیشتر در ارزیابی تخصصی مقالات علوم اجتماعی و انسانی رایج است.

مزایا: ارزیابی منصفانه و به‌دور از قضاوت و تعصبات صورت می‌گیرد. نویسندگان و داوران در برابر انتقادات یک‌دیگر قرار نمی‌گیرند.

معایب: ممکن است نتوانیم ناشناس بودن نویسنده را تضمین کنیم و نویسنده با توجه به زمینه تحقیقات، منابع و سبک نوشتن قابل شناسایی باشد. ودر بسیاری از موارد آگاهی از هویت نویسندگان بررسی سرقت ادبی یا موارد مشکوک در مقاله را راحت‌تر می‌کند.

3. روش داوری باز (Open review):
در این روش نویسندگان و داوران از هویت یک‌دیگر مطلع هستند. این روش در برخی ژورنال‌ها استفاده  می‌شود. در این روش ممکن است انتشار مقاله نهایی به همراه هویت هر داور و نظراتش منتشر گردد.

مزایا: شفافیت در این روش حس پاسخگویی و احساس مسئولیت را در بین داوران تقویت می‌کند. این روش به طور کلی منجر به بالا رفتن سطح کیفیت مقالات خواهد شد. و با توجه به این‌که هویت داوران به همراه مقالات منتشر می‌گردد، آن‌ها تلاش بیشتری جهت ارزیابی کامل و دقیق مقالات از خود نشان می‌دهند.

معایب: برخی از داوران ممکن است حاضر به همکاری با یک ژورنال با سیستم باز نباشند. دلیل این امر نگرانی راجع به اطلاع یافتن دیگران از نظرات و ارزیابی‌هایشان است. و بعضی داوران در جوامع تحقیقاتی کوچک‌تر و برخی مناطق جهان ترجیح می‌دهند مقالات پژوهش‌گران ارشد را مورد ارزیابی قرار ندهند.

موسسه علمی پژوهشی اشراق با بیش از 5 سال سابقه در زمینه چاپ مقالات در نشریات معتبر با ضریب تاثیر مثبت همواره با ارائه خدمات حرفه ای و تخصصی  و مشاوره های تخصصی رایگان در خدمت پژوهشگران بزرگوار است.
موسسه اشراق، مسیر چاپ مقاله در مجلات مورد تایید وزارت علوم را برای پژوهشگران و محققین  هموار می سازد و با ارائه خدمات ترجمه، فرمت بندی و مشاوره رایگان در خصوص انتخاب مجله مناسب، آنها را یاری می رساند.
برای ثبت سفارش میتوانید با شماره های 09149724933 و یا 04133373424 با کارشناسان موسسه تماس حاصل نمایید و از مشاوره آنها بهره مند شوید و یا درخواست خود را از طریق ایمیل  isiisc2011@gmail.com  ارسال نمایید تا مشاور های مورد نیاز برای شما ارائه شود.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
اجباری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
اجباری


خدمات موسسه انتشاراتی اشراق