خدمات مقاله

خدمات ترجمه

خدمات ویراستاری

خدمات کتاب

ثبت سفارش

درباره ما

شیوه رفرنس دهی در مقالات

انتشار 19 فروردین 1397
مطالعه 3 دقیقه

یکی از سخت­‌ترین مراحل نگارش مقاله رفرنس نویسی و سبک‌­­های آن می­‌باشد. چندین نوع سبک رفرنس نویسی وجود دارد که عبارتند از: MLA، AMA، Chicago، Harvard و Vancouver مجلات و نشریات معتبر علمی برح

شیوه رفرنس دهی در مقالات

اغلب در دوره های تحصیل خود در تمامی مواقع خواسته یا ناخواسته دچار سرقت ادبی  (plagiarism) می شویم در تحقیق های مختلفی که انجام می دهیم و یا در مقاله نویسی های مختلف برای مدارس پایان نامه ارشد دکتری انجام داده ایم برای اینکه دچار سرقت ادبی نشویم باید لیست کاملی از اطلاعات نویسنده یا صاحب ایده را، در پایان نوشته‌ی خود تحت عنوان منابع تحقیق، درج نمایید. به این عمل در اصلاح رفرنس نویسی یا ارجاع دهی می نامند. 
شیوه های رفرنس نویسی مختلفی وجود دارد که در ادامه با هر کدام از آنها آشنا می شویم.

شیوه رفرنس نویسی APA 

یکی از شیوه های رسمی و معروف ارجاع درون متن و منبع نویسی در متون علمی، شیوه انجمن روان شناسان آمریکا است که از سوی بسیاری از مجلات و انجمن های علمی مورد قبول واقع شده است. 

  1.  شاید مهم نباشد با چه شیوه ای منبع نویسی می کنید، آنچه اهمیت دارد این است که باید یک شیوه توسط نویسنده انتخاب و در کل متن به طور صحیح و یکسان به کار رود؛
  2.  در رفرنس نویسی باید اطلاعات طوری ارائه شود که خواننده براحتی منبع مورد استفاده ی نویسنده را پیدا کند.
  3.  ارجاع درون متن مشخص شود آیا متن نقل قول مستقیم است (رونویسی) یا نقل قول غیر مستقیم است (انشاء از نویسنده ولی ایده از شخص دیگر است)؛
  4. اگر نوشته سفارشی است باید مقررات اعلام شده توسط سفارش دهنده رعایت شود.

پژوهشگران باید توجه داشته باشند که مقاله را برای کدام مجله میفرستند و رفرنس دهی های مقاله بر حسب سلیقه مجله آماده کنند تا رویه بهتری را مقاله شما سپری کند.

روش رفرنس نویسی – AMA

این سبک از استناد برای مقالات و تحقیقات پزشکی معمولا استفاده می‌شود. در این شیوه رفرنس نویسی به هر منبع یک شماره نسبت داده می‌شود و با آوردن این شماره‌ها در متن نوشته، به منبع مورد نظر اشاره می شود. در بخش منابع یا ارجاعات هم یک لیست شماره‌گذاری هست که از رفرنس‌ها به همراه کلیه‌ی اطلاعات، در اختیار خواننده قرار داده می شود.

روش رفرنس نویسی ﺷﯿﮑﺎﮔﻮ

 “ﺷﯿﻮهﻧﺎﻣﮥ ﺷﯿﮑﺎﮔﻮ” استناداتی برای ﻋﻠﻮم اﻧﺴﺎﻧﯽ می باشد که در داﻧﺸﮕﺎه ﺷﯿﮑﺎﮔﻮ آﻣﺮﯾﮑﺎ ﺗﺪوﯾﻦ شده است اکثرا در رشته های ادﺑﯿﺎت، ﺗﺎرﯾﺦ و ﻫﻨﺮکاربرد دارد. در این روش اﺳﺘﻨﺎد را می توان ﺑﺮونﻣﺘﻨﯽ و ﻫﻢ ﺑﻪ ﺻﻮرت درونﻣﺘﻨﯽ استفاده نمود. روش رفرنس نویسی شیکاگو قدمتی بیش از یک قرن دارد و پانزدهمین ویرایش آن در سال 2003 مورد بررسی قرار گرفته این روش به تفصیل به معرفی نظامهای استناد پرداخته است.

سبک رفرنس نویسی – IEEE Documentation Style

سبک IEEE، استانداردی جامع برای تمامی ژورنال‌ها و مجلات انجمن  IEEE می‌باشد. این سبک رفرنس نویسی اغلب برای مقالات در زمینه‌ی مهندسی و علوم کامپیوتر، مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش، در متن از اعداد استفاده می‌کنیم و در انتها از فهرست منابع را،ذکر می نماییم.

 روش رفرنس نویسی- سبکIso 690

این روش رفرنس نویسی یک استاندارد ایزو است که برای ارجاع دهی متون، با هر موضوعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شیوه رفرنس دهی برای فایل‌های متنی الکترونیکی بیشتر استفاده می شود (XML-XSL) که از روش خاص برای ارجاع، بهره می‌برد. نقطه‌گذاری‌ها و سبک خاص در نوشتن، جزو قواعد در این روش نیست، بلکه تنها وسیله‌ای برای بهتر ارائه دادن مطلب هست. آخرین نسخه ارائه شده در سال ۲۰۱۰ است که قابلیت ارجاع به کلیه منابع اطلاعاتی را دارد؛ از جمله کتاب، مقاله، منابع الکترونیکی (نرم افزارها و پایگاه‌های داده)، موسیقی، صدای ضبط شده، تصاویر متحرک و . . .  می باشد.

رفرنس نویسی به سبک Harvard Referencing

روش رفرنس نگاری ‌Harvard سبکی است که در درجه‌ی اول توسط دانشجویان استفاده می‌گیرد. روش ارجاع دهی هاروارد دو مورد استناد دارد:

  •  استناد در متن: زمانی که از یک نقل قول استفاده می‌کنیم، بلافاصله بعد اتمام جمله داخل پرانتز نام نویسنده و سال را قید می‌کنیم.
  •  در دیگر موارد از فهرست منابع استفاده می‌کنیم که در این حالت اطلاعات کامل را در فهرست منابع قید می‌کنیم.

رفرنس دهی مقاله به سبک هاروارد

: 1 -نویسنده،حرف اول نام،سال. عنوان مقاله.عنوان کامل ژورنال.شماره جلد، شماره صفحه. 

Nicolle, L.,1990. Data protection: laying down the law. Management Computing, vol. 13, no. 12, pp. 48-49, 52. • عماد خراسانی، نسرین دخت. 1368"نقش کتابخانه در خدمت به توسعه کشاورزي ایران". زیتون. 88. .49 ،19-18 :1368 فروردین

مقاله هاي ژورنال قابل دسترس از پایگاه داده ها: نویسنده، حرف اول نام، سال.عنوان مقاله. عنوان کامل ژورنال، شماره جلد، شماره صفحه. قابل دسترسی است.

(through Available) :اسم پایگاه داده.

 Baldwin, C.M., et al., 2004. Complementary and Alternative Medicine: a Concept Map. BMC Complementary and Alternative Medicine [online] vol. 2, no. 4 (13 February 2004). Available from: http://www.biomedcentral.com/content/pdf/1472-6882-4-2.pdf [Accessed 5 May 2004].

برای مشاوره رایگان در زمینه چاپ مقاله می توانید با شماره های 04133373424-09149724933 تماس حاصل نمایید و یا از قسمت ثبت سفارشات درخواست خود را ارسال نمایید.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
اجباری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
اجباری


خدمات موسسه انتشاراتی اشراق