خدمات مقاله

خدمات ترجمه

خدمات ویراستاری

خدمات کتاب

ثبت سفارش

درباره ما

انواع محدودیت در کارهای تحقیقاتی چیست؟

انتشار 22 خرداد 1397
مطالعه 4 دقیقه

نگاهی عمیق تر به محدودیت هایی که در طول انجام پروژه با آن روبرو هستیم می اندازیم و بیشتر و جامع تر مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهیم.

انواع محدودیت در کارهای تحقیقاتی چیست؟

اگر در حال کار بر روی پایان نامه، و یا دیگر پروژه تحقیق رسمی هستید، احتمالا مشاور شما از شما می خواهد که به محدودیت های تحصیلی Limitations و Delimitations خود بپردازید. وقتی با این درخواست مواجه شدید، بسیاری از دانشجویان با یک نگاه گیج کننده پاسخ می دهند و سپس به این موضوع می پردازند که در واقع محدودیت مطالعه چیست.

محدودیتLimitations  

محدودیتهایی که در طول تحقیق با آنها مواجه می شویم و میزان کنترل آن دست ما نیست و محقق در انتخاب آنها هیچ دخالتی نمی تواند انجام دهد. ما به این نوع از محدودیت ها محدودیت اجباری می گوییم. چون محقق مجبور به تغییر رویه شرایط پروژه بر اساس محدودیت های ایجاد شده نیست.

محدودیت ها در همه نوع تحقیقات رخ می دهد و اکثر آنها خارج از کنترل پژوهشگر است (با توجه به محدودیت های عملی مانند زمان، بودجه و نبود ابزار تحقیق ویا دسترسی به جمعیت مورد علاقه). محدودیت ها ممکن است شامل مواردی از قبیل خروج شرکت کننده از مطالعه، نقض مفروضات تجزیه و تحلیل پارامتری (به عنوان مثال، عادی بودن، همگن بودن واریانس)، محدودیت یا عدم اطمینان و اعتبار داده ها برای برخی از اقدامات سنجشی انجام شده.

محدودیت  Delimitations  

محدودیتهایی هم در انجام تحقیقات علمی وجود دارد که از طرف خود پژوهشگر اعمال می شود و کنترل این محدودیت ها در اختیار محقق می باشد و محقق می تواند در صورت نیاز دخل و تصرف در محدودیت ها انجام دهد. ما به این نوع از محدودیت ها، محدودیت اختیاری می گوییم. چون تمامی شرایط و محدودیت ها در کنترل محقق می باشد. بعضی محدودیت ها به خود طراحی تحقیق شما بستگی دارد.

به عنوان مثال، شما نمیتوانید علیت را از یک مطالعه همبستگی به دست آورید یا به طور کلی از یک مطالعه موردی به کل جمعیت تعمیم دهید. به همین ترتیب، در حالی که یک مطالعه تجربی به شما امکان می دهد نتیجه های علمی را به دست بیاورید، ممکن است نیاز به یک سطح کنترل تجربی باشد که بسیار متفاوت از دنیای واقعی است (بنابراین اعتبار بیرونی را کاهش می دهد). البته، انتخاب طراحی تحقیق در کنترل شماست؛ با این حال، محدودیت های طراحی به جنبه هایی اشاره دارند که می توانند توانایی شما را برای پاسخ به سوالاتی که ممکن است مایل به پاسخگویی هستند، محدود کند.

محدودیت ها می توانند به شما کمک کنند تا بتوانید به سوالات خاصی پاسخ دهید یا از یافته های خود برخی از نکات را بیاموزید. بنابراین، مهم است که آنها را از پیش تعیین کنید و یادداشت کنید که چگونه نتیجه گیری هایی را که می توانید از مطالعه تان بیاموزید محدود کنید. اغلب محدودیت ها می توانند در توانایی ما برای بهینه سازی یافته های ما به جمعیت های بزرگتر یا رسیدن به نتیجه های علمی باشند، بنابراین در هنگام محدود کردن احتمالی مطالعه خود، این مسائل را در نظر بگیرید.

تفاوت محدودیت (اختیاری) و محدودیت (اجباری) چیست؟

بزرگترین تفاوت بین محدودیت (اختیاری) و محدودیت (اجباری)، میزان کنترل آنهاست. به این معنی که چقدر در انتخاب های آگاهانه و عمدی در طراحی مطالعه کنترل دارید.

محدودیت ها همچنین عواملی هستند که می توانند سوالاتی را که می توانید پاسخ دهید و یا نتیجه گیری هایی که می توانید از یافته های خود داشته باشید، محدود می کند. با این حال، آنها بر مبنای انتخابهای ذهنی شما بصورت پیش فرض (به عنوان مثال، همانطور که شما در حال طراحی مطالعه هستند) در مورد جایی که میخواهید مرزهای پروژه خود را طراحی کنید، مبتنی است. به عبارت دیگر، دامنه پروژه را تعریف می کنند.

محدودیت های اختیاری بخشی از هر پروژه تحقیقاتی هستند و این بد نیست. در واقع، این بسیار مهم است! شما نمیتوانید همه چیز را یکباره مطالعه کنید. اگر شما سعی می کنید این کار را انجام دهید، تفسیر نتایج شما بسیار سخت تر می شود و یا با نتیجه گیری های معنی داری روبرو نمی شوید.

یکی از واضحترین نمونه هایی از تعریف که تقریبا در هر پروژه تحقیقاتی کاربرد دارد، معیارهای خروج از تحقیق است. در انجام هر یک از مطالعات کمی یا کیفی، شما باید جمعیت مورد نظر خود را تعریف کنید. تعریف این جمعیت به این معنی است که شما باید مرزهای آن جمعیت را بیان کنید .

به عنوان مثال، اگر شما علاقمند به درک تجربیات معلمان ابتدایی باشید که برنامه های درسی جدید را در کلاس های خود ارائه می دهند، مسلما با افراد غیر آموزگاران، معلمان مدارس، استادان کالج، مدرسان، والدین دانش آموزان ابتدایی و یا فرزندان خود مصاحبه نخواهید کرد. علاوه بر این، شما احتمالا با معلمین ابتدایی که هنوز در  برنامه درسی جدید را مورد استفاده قرار نداده اند، صحبت نخواهید کرد  شما احتمالا فقط می خواهید داده های جمع آوری شده از معلمان ابتدایی را که این تجربه را داشته اند، انتخاب کنید، زیرا شما اهداف مطالعه خود را در نظر میگیرید. شاید شما تمرکز بیشتری برای معلمان ابتدایی در یک ناحیه خاص مدرسه داشته باشید که مدت زمان خاصی را آموزش داده اند. امکانات ممکن است ادامه یابد اینها انتخابهایی هستند که شما باید برای هر دو مورد به دلایل عملی (به عنوان مثال، جمعیتی که به آنها دسترسی دارید) و برای سؤالاتی که میخواهید پاسخ دهید، ایجاد کنید.

البته، این بدان معنا نیست که مدیران در مورد برنامه درسی جدید چه فکر می کنند، یا پدر و مادر یا بچه های مدرسه ابتدایی نظرشان در این مورد چیست؟ برای اهداف پروژه و سوالات تحقیقاتی شما تجربه معلمان مدنظر می باشد، بنابراین شما هر کسی را که این معیارها را برآورده نمی کند، رد کنید. داشتن محدودیت در خصوص افراد مورد نظر شما همچنین به این معنی است که شما قادر به پاسخگویی به سوالاتی درمورد تجربیات دیگر جمعیت نخواهید بود؛ این درست است زیرا این گروه ها خارج از محدوده پروژه شما هستند. اما می توانید تجربیات آنها را برای مطالعه دیگری ذخیره کنید. این بخشی از زیبایی تحقیق است: همیشه مطالعات بیشتری انجام می شود، سوالات بیشتری پرسیده می شود اما شما لازم نیست (و نمی توانید) این کار را در یک پروژه انجام دهید.

بنابراین تمرکز بر روی مسئله تحقیق عامل دیگری از بروز محدودیت ها است. تحقیقات خود را بر روی یک مشکل یا سؤال خاص متمرکز کنید، و لزومی ندارد که سایر مشکلات یا سوالات را بررسی کنید. به یاد داشته باشید، شما نمی توانید به تمام سؤالات ممکن با یک پروژه پاسخ دهید. ممکن است مشکلات یا سوالات مرتبط دیگری که به همان اندازه مورد مطالعه هستند، وجود داشته باشد، اما شما باید انتخاب کنید که کدام یک (ها) مربوط به کار شما هست و کدامیک با پروژه شما مرتبط نیستید.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

در پاسخ به:
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
اجباری
پرسش و دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
اجباری

پرسش ها و دیدگاه های کاربران
بازدیدکننده
تیم پشتیبانی
3 سال پیش
در پاسخ به:
با سلام شما پروژه های دانشگاهی هم انجام میدین؟
با سلام و احترام خدمات نگارشی و محتوایی نداریم . پروزه و مقاله نمی نویسیم. باتشکر
بازدیدکننده
****
5 سال پیش
با سلام شما پروژه های دانشگاهی هم انجام میدین؟


خدمات موسسه انتشاراتی اشراق